söndag 7 oktober 2012

Lugn dag, trodde jag.....


Idag söndag, skulle jag koka äppelchutny, göra ungstekt kyckling, tvätta kläder, ta det väldigt lungt... Men så frågade en kompis om jag ville följa till IKEA, han skulle hämta sina barn i Gbg efter en helg hos mormor och morfar i Jönköping... Klart jag ville... 

Den här gången skulle jag faktiskt köpa det jag tänkte köpa förra gången jag var på IKEA men glömde... Fick med mig nästan allt... En sak, tvättbollar hade slutat säljas... 

Fick börja med att ungssteka kycklingen redan kl 7,30, så den skulle få svalna... Visste att jag inte skulle vilja börja med det när jag kom hem... Sen tog det tre timmar att göra chutnyn, skala äpplen och kärna ur dem tog väldigt låååång tid... Hann nästan duscha och sminka mig färdigt innan skjutsen kom... Men det var en bra dag... Full rulle, och hann mycket... Chutnyn är supergod... Rent smaskig... 

Så här är receptet till Äppelchutny som jag ändrat lite... =)

1 kg äpplen som skalas kärnas ur och hackas i mindre bitar
2 lökar som skalas, halveras, sen i kvartar som skivas
4 tsk riven ingefära
2 st pressade vitlöksklyftor
1 st chillie
1 st liten kanelstång
2 dl äppelcider vinäger

Lägg dessa ingredienser i en gryta koka upp och koka i 10 min

4 dl farinsocker tillsätts, sänk värmen, koka i 30 min... Rör någon gång då och då.

Häll upp i varma glasburkar som återsluts med en gång... 





Inte äckligt.... 

Inga kommentarer: