söndag 10 november 2019

Porvoo eller Borgå som den också heter

Ser på Finland - Sverige i Karjala cup... Finland leder just nu med 1-0

Vi åkte på en av våra roadtrips när jag var hos sonen i Helsingfors i somras. Första trippen gick till Porvoo som ligger 5 mil österut från Helsingfors.  https://www.visitfinland.com/article/summertown-porvoo/  Det var en liten söt stad med smala gator, fina hus. Husen som ligger vid vattnet var i början målade röda för att hedra Gustav III som besökte staden. Många hus var fortfarande röda. Vi besökte många små försäljningsställen som låg i de gamla husen de sålde allt möjligt, mest loppis men även konst.  





Vi gick upp mot torget och gatan blev plötsligt väldigt svår att gå på. Mina fina vita ballerinaskor var helt klart fel val. Kunde känna varje sten genom sulorna. Men vackert var det i alla fall.


Vi hittade ett litet sött café vid torget, morotskaka till mig och Bill, Saija valde en speciell kaka som var mycket traditionell Runebergs bakelse, läs här....   https://sv.wikipedia.org/wiki/Runebergst%C3%A5rta

Hittade recept, måste prova baka någon gång. 😋

https://svenska.yle.fi/recept/2010/02/05/runebergstarta-runebergs-bakelse

Fast det här receptet kanske är mer likt det som såldes på caféet.

https://tidningenhembakat.se/recept/runebergstarta/

Nästa gång jag får chansen skall jag ta en sådan, fick smaka på den och jag tyckte att den var riktigt god.  Att sitta där på uteserveringen och titta på människorna som flanerade utmed marknadsstånden var rogivande. Fötterna värkte men solen sken och sällskapet var mycket trevliga, ja det är de alltid. 




Minnes sten utanför kyrkan över fallna soldater som dog i finska inbördeskriget. Det var ett vackert stilrent minnesmärke. Kände mig full av vördnad över soldaterna som jag inte på något sätt har någon koppling till. Eller???? Jag är ju 25 % finsk har det visat sig. Vi gick sedan in i kyrkan, men det tar jag en annan dag. Nu hockey Finland leder med 2-1 nu.  

Inga kommentarer: