söndag 8 december 2019

Regn regn, regn, regn, regn =( Tillbakablick som piggar upp. Gerhards ost

Min favorit handlare har nu flyttat från Saluhallen till en egen lokal på samma gata men på andra sidan Kungsgatan. Affären ligger på Kålgårdsbergsgatan 7 i Uddevalla. Det är helt klart värt ett besök. Som ni ser på fotot så är det ost som har huvudrollen innanför dörren. 

 

Kortet blev suddigt eftersom jag försökte störa så lite som möjligt. .Det här är nämligen öppningsdagen och Gerhard har fullt upp med att expediera kunder. Jag brukar numera bara säga -hej Gerhard, ge mig en god ost eller två...  Då ler han och plockar fram en ost berättar om var den kommer ifrån och vilken mjölk den innehåller. Ibland berättar han även vad djuret har ätit. Helt makalöst. Ibland säger jag vad jag skall dricka till och då plockar han fram ostar som passar till. Jag har aldrig blivit besviken på valet av ost. 

Den här gången hade jag bett honom plocka ihop ostar och tillbehör för  ett visst antal kronor. Allt för att fira nya affären. Ostarna skulle passa till vitt bubbel.  


En liten vy över mina favoriter, mögelost. Måste säga att han har lyckats vika in mig på andra ostar med. Förut brukade jag köpa St Agur, men sedan han berättade hur de tillsätter saker för att påskynda mognaden så har jag aldrig mer köpt den osten. Eller, jag köper ost hos Gerhard. 😁


 Det var lite svårt att fota eftersom det var så mycket folk där inne. Förutom ost har han delikatesser i form av oliver, olivolja, balsamvinäger, isländsk havssalt, lemonader, salami, kött från Kustcharken, bröd, gudomligt goda kex, tryffelchips, marmelader, även saker i emalj, godaste kaffe från rosteri i Smögen (som jag köpte i fredags) och mycket mer. Allt av yppersta kvalité. 


Sakerna som låg i påsen, förutom ostarna så var det saker som skulle passa till ostarna. Jordgubbs rabarber chili marmelad och balsamvinägerkräm. Goda russin och godis samt en mystisk boll av fikon. Den bollen ligger i kylskåpet och ska öppnas till jul... 

Som sagt om ni inte har besökt Gerhards ost så är det dags. Bor man långt bort så är det värt ett besök ändå... 

Inga kommentarer: