söndag 9 december 2007

Min mamma är bäst


På att laga mat och baka....
Mammas pepparkaksdeg
275 gr mjukt margarin
3,5 dl farinsocker
1,25 dl mjölk
1,25 dl mörk sirap
1,2 l v-mjöl (ibland mer ibland mindre)
1 msk bikarbonat
2 msk kanel
2,5 msk ingefära
1,25 msk nejlikor
Rör margarin, socker, sirap och kryddorna smidigt. Tillsätt mjölken blandat med bikarbonat. Rör ner mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg, lägg in i plastfolie i kylskåpet att vila ett dygn.
Grädda i 200 grader.... Tid? Tills de är klara =D
Mina händer doftar av julkryddor...

4 kommentarer:

akajos sa...

Dend egen ser ju underbaaaar ut. Spara en bit till mig!!!

Leina sa...

hc barregren: Absolut.... Det blev massor av deg, supergoda pepparkakor blir det dessutom... Mummmmmms... Det är bara att komma o hämta... =D

Elisabet. sa...

Oj, det receptet ska jag testa!

Leina sa...

elisabet: Tycker jag absolut. Blir de godaste pepparkakor jag någonsin smakat. Eller pipparkakis som det tydligen heter i Finland enligt en fyndig herre i Stockholm.... Nej ni behöver inte skriva ner mig.... Jag fattar att det är ett skämt... Eftersom jag är av finsk härkomst tycker jag ändå att det är småkul.... ;-)