torsdag 25 september 2008

På höstens varmaste dag



vandrade jag runt i källaren under Gotia hotell... Dvs Svenska mässan... Bok och biblioteksmässan.....
Jag o sonen.... Fast jag är mässvan (har ställt ut 10 år på NOLIA mässan Umeå och Piteå) så tappade jag orienteringen helt tillslut.... Ett antikvariat från Lund hade en jättemonter och de böckerna lockade med sin slitna charm. Men just då hade sonen så ont i foten och började bli lite hungrig så vi irrade oss iväg till ett matställe inne på området... Om vi hittade tillbaka till antikvariatmontern? Nä, det gjorde vi inte....
Nästa år ska jag ha med mig...

En st ryggsäck (att stoppa alla böcker man köper)

En st vattenflaska

En st macka (för att fika på mässan kostade inte gratis..... )

En st mässtidning (där man kan pricka för de montrar man vill gå tillbaka till)

Men vi var nöjda ändå.... Har köpt böcker till mig själv, julklappar, en fantastisk bok till skolan... Och julbonader modell ser gamla ut men är nytryckta. När vi stod i Västerbottens monter och tittade på välbekanta vyer och namn (författre) så hör jag.. -Men Leina!!! Framför mig står en kollega från Malå. Hon hälsade på sin bror som bor här nere. Världen är bra liten ändå, det var såååå roligt att få se ett välbekant ansikte... Sen mitt i alltihopa ringer en gammal vän som jag inte pratat med på flera månader... Men eftersom jag var på mässan hörde jag nästan inte vad han sa... Märkligt eftesom jag i bilen på vägen ner satt och funderade på hur han hade det....
Men vi är trotts alla vedermödor mer än nöjda... Just nu sitter jag hemma och är helt slut på.... Med en kaffekopp som sonen bryggt åt mig...
Ute var det minst 20 grader varmt.... (kändes det som).... Solen gassade från klarblå himmel.... På bussen hem var det bastuvarmt, den lilla luftventilen ovanför mig fungerade inte så jag trodde jag skulle dö av syrebrist.... Sen tänkte jag.... Klaga inte människa, tids nog kommer du att klaga över kylan, regnet, blåsten och snön... Njut av värmen människa.....
Solen bildar vackra mönster på min sovrumsvägg.....

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Dit ska jag nästa år.

(Men det har jag sagt förut ..,-)

En enda gång har jag besökt Bokmässan och då höll jag på att spräcka budgeten totalt.

Leina sa...

elisabet: Då ska vi träffas....