tisdag 24 juli 2012

25 grader och mulet....

Idag har jag gjort massor... Kört till Uddevalla och besiktat skruttan... Det gick.... INTE bra!!! Men jag oroar mig inte föränn "Roger" har tittat på den och sagt vad det kommer att kosta att fixa till... Den dagen den sorgen...

For hem och hämtade sonen så bar det iväg till svampskogen, det fanns inte så många kantarellställen.... Men på ett ställe fanns det sinnessjukt mycket så vi var riktigt nöjda när vi kom hem... Sonen satte sig på bron och började rensa dem... Undrade om han inte skulle sätta sig där bak istället så att jag också skulle rymmas... -Gå in och baka!!!! Log, hade pratat om att baka men ändrat mig och tänkte baka imorgon istället... Det tyckte inte sonen var en bra idé, så jag gick in och stöpte degen... Sen ut igen och vi gick till baksidan och började rensa tillsammans....

På begäran, här är receptet....

Baguetter

25 g jäst
5 dl vatten
½ msk salt (orginalrecept 1 msk, men det är på tok för salt tycker jag)
2 msk olivolja
ca: 13 dl vetemjöl special

Gör så här
1. smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37 grader. Rör ut jästen i lite vatten, tillsätt resten.

2. tillsätt saltet, oljan (ev smaksättning)

3. tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt den jäsa under en duk i 60 min.

4. ta upp degen på mjölat bord, men knåda den inte. Dela degen i 4 avlånga delar. Forma dem till baguetter och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Vrid dem gärna så får du en trevligare form. Pudra dem med lite mjöl och låt den jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. när ugnen är varm, släng in 10 cl vatten i ugnen och stäng luckan.... Sätt in brödet i mitten av ugnen och grädda i 15-20 min. Låt dem svalna på galler utan bakduk...


Det är orginalreceptet, idag tog jag 5 dl vetemjöl special "fullkorn" resten vanligt vitt mjöl. Tillsatte örter, ca 10 hackade Kalamatesoliver och en näve chasewnötter.... Man kan tillsätta vad man vill som smaksättare eller inte ha något alls... Gjorde vitlöksbröd av dem i lördags... Inte äckligt...

Lycka till...

Inga kommentarer: