måndag 21 september 2009


Sonen följde mig ut i svampskogen... Jag bedyrade dyrt och heligt att vi inte skulle vara ute länge... Inte som förra helgen då jag var ute 5 timmar med bara ½ l vatten med mig.... Och inte skulle vi klättra i berg heller.... Vi gick o gick o gick... Det enda vi hittade i den snustorra skogen var två torkade små kantareller.... Så vi började att klättra lite i berg för att komma uppåt... DÄR hittade vi trattkantareller o gula kantareller o taggsvamp.... Han blev lite "svampbiten" han sonen fast han "inte är någon skogsmänniska"... Men det är något speciellt med att gå i en skog och upptäcka nya saker som tex blått murket trä, eller mystiska svampar, som vi inte plockade...
Nästa helg blir det ingen svampplockning, hur jag nu skall klara av det???? Men enligt KA kan man plocka trattkantareller in i november... Härligt....


Vår lilla skörd, svamp från skogen, björnbär från åkerkanten (till efterrätten) och gudomliga äpplen och plommon från Elins trädgård.... Elins hus är ett vackert övergivet hus som man passerar på väg in till svampskogen. Elin har varit död i många år och vegetationen håller på att ta över helt och hållet. Dottern som bor ? i en stad långt bort bryr sin nog inte om huset och absolut inte om trädgården.... Synd på ett så fint hus, nu står det bara där och förfaller helt...




Inga kommentarer: