onsdag 9 juli 2008

Sömntuta......


Sen gick vi in på Yerba för att se om de hade mitt favoritte sömntuta..... Det hade de inte men väl en herre som undrade om vi ville ha någon hjälp med te.... -Vill du ha något avslappnande för kvällen?
Sen följde en lång föreläsning om te, hur man dricker, hur det tillverkas, olikheterna i de olika gröna téer han plockade fram..... Att man skulle ta två teskedar i en glaskopp. Det var viktigt att man såg téet... Att vattnet inte fick koka bara sjuda (det visste jag redan, så jag sträckte lite på mig....) Att man skulle dricka med ett speciellt sugrör... Allt för att finna det inre lugnet.... Att dricka té skall vara som att meditera... Man ska låte tankarna komma in i huvudet sen passera utan att bearbeta dem.... Hans tankar och resonemang var stillsamt och helt greppbart.... Tänkte på de stora ölsejdlarna av rakt glas som vi aldrig använder... De är ju perfekta till att dricka té i.... Köpte tre olika sorters grönt té.... Och var sitt sugrör till mig o dottern... Sonen får nog låna av oss om han vill ha.... Ikväll blir det grönt te ur en ölsejdel, inmundigad genom ett silverfärgat tésugrör.... Som är bling-bling enligt dottern...
Det var med en känsla av välbehag vi lämnade Yerba.....

2 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Oj, det var en hel vetenskap att dricka té!
Men det viktigaste är nog att man själv finner det gott och dricker det i lugn takt som herrn påpekade.

Leina sa...

dmh: Så är det nog.... Har just druckit en kopp grönt te.... I glasmugg... Med sugrör.... Det var lite speciellt....