söndag 10 augusti 2008

En liten resa som blev stor i upplevelser

-Vill du ut och segla någon dag?
Klart jag ville... Vi skulle bara pricka av "rätt" väder. Rätt väder försvann och regnmolnen hopade sig.... Då fick jag erbjudandet att få se "dammen" som jag hört så mycket om. Dammen som dammbyggaren så stolt ville visa upp... Hela våren och sommaren hade han grävt 10 000 kubik vatten rymms det i den... 3 meter djup... -Vänta bara tills all skit har lagt sig och den blir spegelklar och gräs har börjat växa runt omkring. Då du, då kommer det att vara jättefint....

Den lilla leksaken som han införskaffat och nu grävt en stor och två små dammar med. Fyllt ut runt sommarstugan som ligger högt ovanför en sjö med vidunderlig utsikt..... Varför gillar män att leka med stora leksaker? =D


Vi tog en sväng in i skogen oxå, den som följde med stugan han köpt för 15 år sen... Där i marken hade kantareller börjat titta fram.... Vi plockade en handfull var för att steka till middagen... Lite men ack så gott kan jag meddela... Tänk att äga egen mark dit ingen i stort sett hittar och vara helt självförsörjande med kantareller... Kan inte annat än att vara avundsfrisk....

Det var som att vandra omkring i en Bauer skog, tät och full med lav och mossa. Vackert sammetsgrön och helt underbart rogivande var det att gå omkring där. Alldeles tyst var det också.


På en tomt intill hade hans förra fru en vacker stuga.... Vi satte oss på rangliga stolar som stod där ovanför och bara njöt av sjöutsikten....


Ett mycket gammalt charmigt torp hörde oxå till.... Lågt i tak och med små, små rum....


Det som är huvudbyggnaden... Den som han hyr ut 9 av sommarens veckor... Med en utsikt som jag inte riktigt kunde fånga på bild... Det är långt ner till sjön, inget för kollegor med svindel... (Tänker på T och vårt besök i Ronda)... Nej här skulle han inte vilja vara, tro mig...

Dammen, med ön och påstod dammbyggaren kräftor... -Ska vi fiska kräftor???? Klart vi skulle, men ingen av oss trodde det skulle nappa... Med tanke på hans framfart hela våren och sommaren med skopan....



En gös sågades sönder och madame fick äran att agna burarna. Vilken tur att man är uppvuxen med att agna, fiska och även rensa fisk... Inget konstigt eller äckligt... Synd bara på en sån fin gös..




TITTA!!!! Vi fick kräftor, inte många och inte stora men riktiga svenska insjökräftor..... På vägen hem stannade vi på ICA, jag sprang in för att köpa dill till koket.... -Det ska vara krondill. Dammbyggaren som visste att jag aldrig ätit färska svenska kräftor ville i all välmening se till att jag köpte rätt.... Skrattade bara... För se laga mat det kan jag.... Och att det ska vara krondill när man kokar kräftor ja se det visste till och med jag född och uppvuxen i Lapplands inland som jag är.


Först grillade vi och åt kantarellerna till.... De var svindelgoda.....


Sent på kvällen var kräftorna kokta och avsvalnade. Vi åt dem som de var utan något till. Absolut de godaste kräftor jag någonsin ätit....


Dagen efter var vi tillbaka till dammen för att vittja burarna igen. Men de var för få för att ta reda på så de fick krypa tillbaka i dammen... De är förvånandsvärt snabba de små krypen.



En sista tur i skogen högt upp till en utkikspunkt med sjön där långt nedanför oss. Där stod vi och drack kaffe som fanns i en medhavd termos. Bredvid oss fanns några märkliga granar, de såg ut som "hängbjörkar" alltså inte i utseendet, de såg ut som granar men smågrenarna hängde på ett märkligt sätt. Om det var det mykna regnandet som åstakommit fenomenet eller om de var av någon märklig gransläkt har jag ingen aning... Men de var vackra... Så var det dags att bege sig hemmåt för att inte missa bussen mot Göteborg. En händelserik dag... Fylld av naturupplevelser.... Kanske kan vi segla någon annan gång...

2 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Vilka äventyr du är med om!

Och även om jag tycker om kräftor så ÄLSKAR jag kantareller: yummieeee!!

Leina sa...

dmh: Jag med.... Tyvärr har jag inte riktigt pejl på var man kan plocka här i Uddevalla.... =(