söndag 2 september 2007

Favorit i repris


Mutagenkakor,

Eller päronbeskvier som de egentligen heter…. Ursinnigt goda…

½ kg riven mandelmassa
4 äggvitor
3 dl socker
Några droppar päronessens (finns på eter o essensfabriken i Stockholm)

Smörkräm
100 g smör
125 g florsocker
2 äggulor
2 tsk vaniljsocker
3/4 tsk päronessens
3-4 droppar grön karamellfärg
5-6 droppar gul karamellfärg

Ber.
Vispa lätt samman äggvitor och socker. Blanda i riven mandelmassa. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper, använd 2 st teskedar. De får inte bli för stora klickar för smeten flyter ut.
Låt svalna och bred smörkräm mellan två kakor.

Grädda i 7-8 min i 225 grader C…

Jag brukar dela kakorna i halvmånar med kräm emellan. Sen doppar jag snittytorna i smält blockchoklad och sen i riven kokos…..
OBS!!! Det måste vara päronessens.... Har provat andra smaker, inte lika gott.
Inte äckligt

5 kommentarer:

Visionary soul sa...

Åh, tack! :-) Måste testa dem! :-)

Leina sa...

vs: Jag tror att man kan beställa päronessensen från affären. Om du nu inte känner någon i St:holm som kan handla åt dig.... Tips de ska vara välgräddade. Mmmmmm goda...

Leina sa...

vs: oj glömde skriva att det skulle vara 3/4 tsk päronessens i smörkrämen.... Ska genast gå in o ändra...

hugan sa...

GAH! hur goda såg inte de där ut då?? Bara energin återvänder ska jag baka sånna!!! tack för inspirerande bild!

Leina sa...

fr.huga: Lagomt giftgröna =) De gick åt på arbetslags fikat.... De är supergoda.