onsdag 18 februari 2009

Lördag tidigt på eftermiddagen

Blev jag upphämtad av kakelugnsuppsättaren (kom just på att förkortningar av hans smeknamn inte är att tänka på) och Cheeba (förlåt, jag stavade namnet fel sist)... Hon tyckte först att det blev lite trångt där framme på det hela sätet men tillslut fann hon sig till rätta med halva kroppen på mitt knä. Kände mig lite stolt att hon ville ligga så nära. Solen gnistrade och solglasögonen åkte på. Vi hade många mil framför oss skulle göra en avstickare ner mot Vara, där vi skulle fika på ett mysigt café.

(Återkommer... Måste ner till tvättstugan... Alla kläder som jag hade med mig luktar rök.)

Kakelugnsuppsättaren gav mig en kartbok så att jag kunde hålla reda på var vi var och vart vi var på väg. Tycker det är lättare att hålla reda på världen om jag får ha en kartbok att hänga upp de olika orterna som susar förbi utanför bilfönstret... Västergötland, vi körde genom det som är Sveriges vagga, kunde känna historiens vingslag... Cheeba tyckte det var småtråkigt så hon lade sig på kartboken....

-Nu ska du få se på ett mysigt fik sa kakelugnsuppsättaren och svängde in i Vara, Nordpolen heter den... Så du ska känna dig hemma tillade han och log. Mycket riktigt, det var mysigt och knökfullt. Jag satte mig vid ett bord och kakelugnsuppsättaren tog en nummerlapp. Semlor och latte fick det bli, årets första semla.... Gott, den var fluffig och lätt, mandelmassan var krämig så som den ska vara. Tycker inte om när de tryckt ner en bit hård mandelmassa, då kan det lika gärna vara...




Målningen bakom disken... Måste vara en relik från 50-talet... Läckert...

Vacker utsida hade Conditori Nordpolen också, vackra bågfönster... Inte kul att putsa dem, tur jag slipper... De var visst berömda för sina tårtor också. Det kunde man se, många kom in och hämtade sina beställda tårtor medan vi satt där... -Men det kunde ju vi ha gjort med. Kom jag på lite så där lagomt galet spontant. I samma stund som orden lämnade min mun kom jag på att, näääää det hade nog blivit lite för mycket med en tårta på två... -Jo lite överkurs är det allt, sa kakelugnsuppsättaren. Men en semla och kaffe i magen begav vi oss ut på vägarna igen... Men om vi passerar där någon fler gång tror jag bestämt att jag ändå ska beställa en tårta... Man kan väll bjuda in grannarna på kaffe....

Varaslätten stor och kändes nästan som oändlig. Jag som är van de norrländska djupa skogarna fick nästan svindelkänsla där jag satt högt ovanför vägen och dundrade fram i bilen som en pastor i Las Vegas haft.


En ovanligt varm sommardag kom kakelugnsuppsättaren på att Cheeba tyckte att milkshake från M var oerhört gott... Så eftersom vi fått vårt på Conditori Nordpolen tyckte han att hon också skulle få lite lördagsgott.... Om hon tyckte det var gott??? Japp...


Så kom vi fram till stugan som har två våningar men bara ett rum som används, där har han satt in en stor Bergslagskamin... Oj, vad den värmde gott... Vi slängde in våra saker, startade en eld i kaminen för att driva ut fukten och kylan, sen bar det in till samhället för att köpa förnödenheter. Eftersom stugan saknar vatten och el så tog vi en sväng förbi badhuset också för där kan man ju faktiskt duscha och basta när lorten känns lite väl påtaglig. En vänlig kvinna i bovlinghallen under badhuset gav oss sitt papper över badhusets öppentider..... Det skulle vara öppet på tisdag kl 16.00.... Inte vad vi hade tänkt oss... Inget badhus, blir till att tvätta sig som man gjorde förr... Allt går...

Till middag blev det kött som vi fyllt med ädelost och grillade i Bergslagskaminen, det tog tid men det var det värt. Kändes rätt att sitta där med var sin grillpinne ingen stress inga tider att passa...

Eftersom det var alla hjärtans dag så hade jag med mig en champagneflaska... Champagne i plastmuggar och chillioliver till.... Brasan sprakade och utomhus var mörkret kompakt.... -13 grader visade termometern och i flygelbygnaden fanns utedasset... Allt går... Champagnen var utsökt, plastglasen till trots....

I fotogenlampans sken skrev kakelugnsuppsättaren i husets lilla "dagbok" att vi hade kommit dit, drack champagne och trivdes....



Många värmeljus och stearinljus eldade vi upp den kvällen...... Somnade tidigt, först hade kakelugnsuppsättaren ringt hem för att kolla att allt gått väl med fölet som hade hämtats samma dag i Dalarna av döttrarna.. Jo, fölet mådde bra..... Ute var det en fantastisk stjärnhimmel...


2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Åååå, så roligt!
Väntar med spänning på nästa avsnitt.

"Forts i nästa nr ..."

Leina sa...

Elisabet: Ja, det var roligt.... Sonen tycker jag tar för lång tid på mig vid datorn... Men vissa saker måste få ta sin tid...