torsdag 19 februari 2009

Sportlov ute snöar det lapphandskar

Jag och sonen har sett en film, Charlie Wilson's War, i botten en sorglig film om hur en människa kan ändra historien och kanske inte till det bättre.... Men humoristiskt gjord.....
Vaknade tidigt nästa morgon, kallt så in i norden. Kaminen som under natten fått ett vedträ någon gång då o då av kakelugnsuppsättaren höll värmen riktigt hyfsat. Men utedasset var fortfarande kallt... Tur man har tränat i många år hos farmor och farfar, tänk, min farmor fick aldrig uppleva vatten och avlopp inomhus... När hon dog satte min far in det av pengarna han ärvde av henne... Ironi...
Det var massor av gnistrande frost på grenarna, trots att stugan ligger på landet så går vägen till en av bondgårdarna nära stugan, men under tiden vi var där passerade inte en endaste bil. Däremot en hel massa tåg som var på väg till Göteborg alternativt Stockholm...
Framför huset står ett gigantiskt vårdträd, (nä fråga inte vad det är... Jag är från Norrland... Det var högt i alla fall) kakelugnsuppsättaren trodde att den var minst 150 år. Vackert, tittade på den en stund kunde riktigt se hur mysigt det skulle vara med bänkar runt trädet... Så på kvinnors vis sa jag det... Att det skulle bli vackert... Inte att jag tyckte att han skulle sätta upp bänkarna... Om karlar tror att de kommit på idén själv så går det mycket bättre... Ler... Oj, ja visst ja han läser ju här... Attans...

Det är bara rummet till vänster längst ner som används resten är "lager" och står redo för stordåd... Mer om huset imorgon... Försöker tänka mig hur det ser ut på morgonen... Grönt, massor av grönt... Började fantisera igen... Om olika viloplatser... Eller kaffeplatser runt omkring huset så man kunde dricka morgonkaffet på ett ställe, lunchkaffet på ett annat och slutligen kvällskaffet på ett annat så man hela tiden har solen i ansiktet... Med gamla rustika möbler eller bänkar, så att det matchar huset...

Morgonen var magiskt vacker med en kompakt dimma som låg över fälten, solen skapade ett intensivt rosa/gult ljus som gav landskapet en mild sagokänsla....

Vi begav oss till ett samhälle en bit bort där de numera hade loppis i en gammal fabrikslokal, det visade sig vara en gigantisk loppis i flera våningar och rum... Luften var rå och kylig, alla gick omkring i ytterkläder. Får nästan panik när jag ser så många saker... Eller rättare sagt jag hittar ingenting eftersom jag inte ser skogen för alla träden.


Dagen innan hade vi handlat förnödenheter... Allt utom Bregott, en citron och det viktigaste av allt KAFFE!!! Hur i hela fridens namn kan man glömma köpa kaffe??? Som tur var hade vi kvar lite i en 0.5 l termos som vi aldrig öppnat. Det värmde vi över elden på morgonen... Så fika stod högt upp på listan för dagen... 30 kr tog de för två kaffe och två bakelser, 15 kr för en person alltså, häpnade över priset, tror inte jag fikat så billigt på mycket länge. Det var gott och mäktigt (nä jag GI:ade inte den helgen). Vi satt en stund och insöp atmosfären, pratade om allt och inget, mysigt i kylan.... Tack för fikat...
Sen gick vi runt och tittade på en massa saker... Fick intala mig hela tiden att jag inte behövde en massa saker och att jag framför allt inte rymmer det någonstans. Men en vit skir salladsskål från Rörstrand (20 kr) och en ganska stor mycket tunn glasvas med en stilistisk dragspelare på (50 kr) köpte jag... Kakelugnsuppsättaren hittade lite av varje, läckra grönsaksrivare från USA och sex vinglas, vi tror det är vinglas, med tunnt glas och en kraftig kantigt fot o ben..


Sen begav vi oss till Sjötorp där en bekant skulle hämta en kakelugn som fanns där. Vi var lite tidiga så vi åkte ner till slussen där de spelade in stora delar av Göta kanal 2. Tänker inte skriva så mycket om de bilderna.... Vackert, solen sken och vi såg människor som satt med fikakorg vid kanten av kanalen.....
















Under tiden de bar ut kakelugnen gick jag en promenad med Cheeba..... Solen värmde lite lagomt där vi gick gatan fram. Inte en enda person såg jag på hela tiden där jag gick mellan villorna. Lite kusligt när jag tänker efter.... =)


Sen gick vi husesyn, det var stort och här och var låg det kakelugnar utlagda på golvet. En hade stilistiska grodor (4 st) under växtornament som slingrade sig upp på kanten. Den gröna till höger är en paradkakelugn... Fin, jättefin... Men fel färg, tror jag gillar vita mest...


Trötta men nöjda kom vi hem, ja efter det att vi provianterat det vi missat dagen innan (bregott, citron och kaffe)... Middagen var kulinarisk, grillad korv och rimmat fläsk, med medelhavssallad i påse. Tro mig det är jättegott... Sen en nymodighet som kakelugnsuppsättaren aldrig provat... Pinnbröd... Gott... Alltid gott, vi satt och fantiserade om hur man skulle kunna utveckal den ädla konsten att grilla pinnbröd. Om man kunde göra det på en platt form eller om man skulle ha en stoooor gren så att man skulle kunna pilla in korven i brödet...
Om sånt pratade vi, om viktiga saker i livet. Mörkret föll fort utanför fönstret, fotogenlampor och stearinljus spred sitt milda ljus. Middagen tog sin tid, det var absolut "slow cooking" det var frågan om. Vi hade bara en pinne till pinnbrödet som vi skulle samsas om. Det fick ta tid, vi hade inte bråttomt. Senare på kvällen provade vi de nyinköpta vinglasen med ett rött vin till det åt vi ost från Falköping, gorgonzola och mascarponeost... Gott, enkelt, ingen stress, så som livet borde vara jämt....

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jaha ., nu har jag läst och inväntar del 3 eller 4.

Anonym sa...

Gud ....vilket läckert gammalt hus,de med kakelugnarna /Mona

Leina sa...

Elisabet: =D

Mona: Ja det var fint, tyvärr hade det fått stå för länge, skulle kosta väldigt mycket att få i beboeligt skick... =(