söndag 8 mars 2009

Ännu en händelserik helg

Det var meningen att jag efter dagens slut (utvecklingssamtal efter sista lektionen) skulle ta en buss in till stan sen ta tåget till Tanum... sedan skulle vi åka iväg på en auktion i Bäckefors. Det var ett orört hem som allmänna arvsfonden skulle sälja ut... Jag har inte varit på auktion på evigheter så jag såg fram emot att få uppleva stämningen. Kakelugnsuppsättaren kom på att han skulle ha något i Uddevalla så han bestämde sig för att hämta mig. Lite mindre stress, han hämtade upp mig på skolan sen susade vi iväg först ner till stan där vi handlade på Willys. Sen hem lite kaffe och mackor sedan begav vi oss iväg. Han berättade under färden in mot Dalsland om saker, platser och personer.... Plötsligt bromsade han in.... -Vänta!!! Jag tror det är här. Sa han och svängde plötsligt in på en väg.... Han var lite kryptiskt... Till slut sa han... -Ser du där till höger på huset... Då såg jag de två godisautomaterna.... Det lyste i dem... Vi var i Järbo... Och där på den gamla affären ståtade två fungerande godisautomater....
Han stannade bilen och jag hoppade ut... Var ju tvungen att fota... Bara måste...

Sen var jag tvungen att handla..... Automaten tog bara enkronor och jag hade bara fyra... Så det blev två tuggummin för en krona... Kul.... Ler än.....


Sen for vi vidare till Bäckefors och auktionen... Där var det trångt och den gamla skolan rymde en hel del intressanta saker som ekmöbler som senare på kvällen gick för 100-300 kr... Helt sinnessjukt... En vevgrammofon, inte en sådan med tratt utan en som var i en lite större låda. Två chapau clack (vet inte hur det stavas), porslin, saker från Amerika som kartor och annat... Mannen kom från Amerika men emigrerat till Sverige visade det sig senare eftersom Kakelugnsuppsättaren köpt lite Statsobligationer (50 öres) och då följde det med lite av varje som till exempel mannens amerikanska pass....
Jag köpte en läcker liten rund väska till Dottern, antagligen 20-tal.. Sen lite trasmattor varav en ligger i Kakelugnsuppsättaren hall, två som skall till den vackra gården inte långt från Mariestad, en som ligger i min hall och en som ligger i mitt vardagsrum. Sen köpte jag massor av vackra kraftiga linnehanddukar som kommer att hålla i många år, samt två bananlådor med blommkrukor som jag skall ta med till skolan som vi ska ha när eleverna skall göra julblommsuppsättningar.... 20 kr gick de på.... Kakelugnsuppsättaren, köpte dessutom en jätterolig liten plåtgroda som kan hoppa...



När vi kom hem sent på kvällen for vi hem till Kakelugnsuppsättarens syster och drack lite vin... Lördag morgon var vi "lite häpna" som KA brukar säga.... Vi tog det lugnt han högg lite ved, skjutsade döttrarna för att handla. Under tiden diskade jag undan och städade lite lätt eftersom vi skulle ha 2 par på middag kl. 19.00.... Kantarellsoppa, med Mjälloms korntunnbröd med västerbottensost som fått smälta in i brödet. Rådjursgryta med vitlökspotatis, sallad och vitlöksbröd, till efterrätt hade jag gjort en äppelpaj av KA:s egna äpplen.... Vi var sinnessjukt mätta, vi var Ka, hans syster med sällskap och deras kusin (som var lite äldre än dem) och fru, som kom från norrbotten. De har i många år bott i Gällivare (eller var det Kiruna), nu blev jag tveksam... Men de hade flyttat ner för två år sen. De pratade trygg norrländska bägge två... Det var en väldigt trevlig och avslappnad kväll med många skratt och många historier om Bullare från Bullarn.....



Idag tog vi det lugnt.... Sov länge och satte oss sen med bokföringen.... Katterna var oxå lite sega idag... Det kan bero på att utanför snöade det stora "Lapphandskar".... Fy.... Kakelugnsuppsättaren skjutsade hem mig eftersom jag hade så mycket rat med mig.... Ler.....



I hallen låg Cheeba på sin nya favorit... Mattan från kvinnan som gift sig med mannen från Amerika..... Han vars pass nu finns hos Kakelugnsuppsättaren...



2 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt säker på att ni var i Järbo när ni handlade i godisautomaterna i och för sig...

Leina sa...

Dalslänningen:
Ha ha ha ha... Ler... Klart vi var i Järbo... Jag var så trött när jag skrev.... Ska genast rätta... =D