söndag 15 mars 2009

Sitter här trött men nöjd och

dricker kaffe ur mina nya Filippa K muggar som jag äntligen köpt på outlet i Höganäs.... Fantastiskt ställe.....

På väg till Skåne passerade vi landet Halland och skickade en tanke till Elisabet, pElle och PV som var där någonstans inte långt från havet i huset som jag hälsat på i. Där man sover så gott om nätterna. Vi dvs jag sonen. dottern och "han jag var gift med" åkte till Helsingborg för att hälsa på svågern och svägerskan. Ja mina fd alltså.... Dryg bilresa men jag var lite tråkig och satt och lyssnade på en talbok. Luftslottet som sprängdes.... Mycket bra bok (mycket bra böcker).... Vi kom fram runt sju och då stod M och lagade mat tacos, bra fredagsmat. Först fick vi en GT i vackra glas (som kom från IKEA, visade det sig). Till maten drack vi rött mustigt vin... Fredagsstressen rann av oss och det kändes som det var som förrut och inte att det var nästan 2½ år sen vi träffades senast...

Morgonen därpå när vi skulle äta frukost visade sonen i huset hur bilen kunde stå av sig själv. Visst ser ni att det är en bil??? Hela helgen lekte han med våra "barn" som outtröttligt parkerade leksaksbilar på vardagsrumsmattan eller i leksaksparkeringshuset... "Nu är det nära, VÄLDIGT nära... Sa han titt som tätt och tittade på bilarna som stod nära mattkanten. Vi log...

På lördagen tog i en sväng till Helsingör, att det inte skulle vara "billigt" att handla visste vi redan eftersom danska kronan stod i 1.50... HUA!!! Men jag ville köpa DaCapo, som är ett fruktvin liknande Campari fast lite mjukare i smaken. Gott på sommaren med lite jouice i... Mums... Sen hade jag lovat Kakelungsuppsättaren att inhandla lite usch, fy och blääää.... Alltså lite fritterad fläsksvål.... Så då gjorde jag det, och en liten flaska Gammaldansk.... Sen köpte jag tre flaskor vin för 99.95 danska kronor... blir alltså 150 i svenska... Så billigt att handla vin och sprit i Danmark kan ni glömma... Men det var ändå lite mysigt förutom att fyra "vuxna" inte kan komma överens om någonting... Vart man skulle gå eller om man skulle fika... Eller om man skulle köpa med sig winerbröd hem... Mmmm danska winerbröd.... Suck......
- Men alltså! Utbrast sonen... -Vi bor en en lutande lägenhet men det här huset lutar ju åt alla håll... Och det gjorde det verkligen...Fast det ser man inte riktigt på det här kortet...

Gatorna i Helsingör var nästan folktomma till skillnaden mot hur det brukar vara på sommaren.... Men solen tittade fram titt som tätt och värmde våra vinterbleka ansikten...

Spritaffären vid terminalen där man brukade få slå sig fram gapade tomma... Inte många som handlade där inte... Att kronan är svag märks.... Märks tydligt....

Så åkte vi hem igen med Tycho Brahe... Den var också i stort sett folktom, det var inga som helst problem att få sittplatser... Köer var det inte frågan om heller... Priserna på färjan var som i Sverige... Inte billigt alls... =(



Sen tillbaka i Helsingborg irrade vi omkring och sökte ett fik.. Tillslut hittade vi ett mysigt ställe som hade några sittplatser kvar... Dottern åt en sockrad hallonbulle.... Jag en varm macka.... Kaffet var gudagott och jag köpte lite bröd där som vi åt i morse till frukost. Mörkt grovt bröd med valnötter och aprikoser i....
Lördagkväll kom svägerskans syster och hennes man.... Jag gjorde min berömda skaldjursgryta och tunnbröd med Västerbottensost som vi kört i ugnen... Vi satt uppe länge, länge, drack vinet från Chile (he he he he, jag tjuvköper vin från Chile när KA inte är med) =) hade på tv:n i bakgrunden och lyssnade lite slött på melodifestivalen... Vi gick ibland och tittade om det lät extra intressant... När Agnes sjöng stod karlarna där och log lite fånigt... Om rätt låt vann??? Ja du... Kanske det... Svägerskan och hennes syster hade varit bjudna på Melodifestivalen i Malmö av ett stort telefonbolag... De sa att när vinnarlåten sjöngs i Malmö så hade de fått ståpäls... Så de var mer än nöjda att just den låten vann...


Det var en alldeles för kort helg, intensiv men rolig... Det går ju faktiskt tåg förbi Helsingborg.... Skall nog kanske plåga dem lite i sommar... Om de har tid... Sen fortsätter jag ner till Ystad... Kanske..

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Absolut!!!

Det tycker jag att du ska göra.

Tack för trevlig läsning .., jag följer ditt liv med glädje.

Kram, kram.

Anonym sa...

Vilka sköna helger du haft, skönt att kunna ladda med roligheter även om du inte precis är helt utvilad.

Snart är det ju påsklov och då kanske våren har kommit lite längre än det som nu verkar ha fastnat i vintertider.

Sov gott och ha en bra vecka.

Leina sa...

Elisabet: Måste ju bara se till att Ystadsborna är hemma om jag ska komma ner... =)

Carina: Ja, tänkte på det häromdagen. Att jag haft en hel del annorlunda helger. Idag var det dessutom härligt vårväder....