torsdag 26 mars 2009

Mycket varje dag

I veckan har det som vanligt varit full huggning... Kroppen känns mör och trött... Den eviga förkylningen som inte riktigt bryter ut ger sig inte heller.... Trött, trött, trött... Måndag K-dag + APT vilket innebar att vi jobbade till 18.30. Tisdag hade jag tvättstuga mellan 17.00-22.00 och igår (fast det var ju bara trevligt) fick jag långväga gäster (som enligt inte egen utsago kom för våfflornas skull... Men jag tror nog att det var de som drog) =D Idag... Idag ska jag bara ta det lugnt....

I fredags åkte jag tåget till norra Bohuslän sen GRETA-bussen till slutdestinationen. Både tåget och bussen var överfull av skolungdommar som redan börjat göra helg. Men det var inte störande på något vis. Mina öron var fulla av spännande ord i form av "Luftslottet som sprängdes". Blev upplockad av Kakelungsuppsättaren på parkeringen mellan ICA och Systembolaget... Han ville visa var han jobbade med en kakelugn just nu....

Sen bad han mig ta kort på en av bitarna eftersom han lämnat kameran hemma.... Det är en gammal kakelugn vilket man tydligt kunde se på baksidan. Är fascinerad av hantverket, ja jag är fascinerad av allt hantverk...

Så här ser det ut när en kakelugnsuppsättare är i farten... Men fint blir det när det hela är klart... Jag vill oxå ha en kakelugn...... Lite svårt i min lägenhet och ingen mur har jag heller... Suck.... Kvällen tillbringade vi med att smälta den fantastiskt goda räkmackan (på färska räkor) och ett rött glas vin i soffan. Vi såg på hur de virvlade runt på dansgolvet den ena snabbare än den andra.. Oj så trött... Värmen från kaminen, vinet... Tror jag slumrade till....

Här ska du få se sa KA på morgonen och bläddrade i en bok om människorna i Finnmarken som kommit till Sverige på 1600-talet... Om gamla sedvänjor och lite mer där till läste han om högt för mig... Och lyssna här... Nävgröt, kokt på skredmjöl som är mald av rostad havre. Man kokar på ett speciellt sätt... Sen äter man gröten med fingrarna, det är därför det heter nävgröt.... Gröten doppar man i flottet från stekt fläsk... Sen äter man det med fläsk och lingonsylt..... Det ska vi göra..... Ja, ja tänkte jag... Gör det du..... Tror ni inte karln ställer sig och kokar nävgröt där på morgonen.... Jag ser lite skeptiskt på när han väger upp mjölet (som han köpt tidigare under en resa i Finnmarken) och varsamt trycker ner mjölet i det kokande vattnet.... Man får inte röra... Det hade han ju läst i boken... Man ska trycka ner mjölet i vattnet.... Samtidigt steker han fläsk.... Jag kokar kaffe och plockar fram bröd, bregott och pålägg och mumlar lite om att den gröten får han allt äta själv.....


Han öser för sig en försvarlig mängd "gröt" och börjar mumsa i sig... Nyfikenheten tar överhand och jag är tvungen att ta för mig lite... LITE.... Det var inte alls dåligt, bara man saltar till det lite.... Smakade..... Torr gröt med lite brynt karaktär.... Åt lite sen blev det mackor, smakade av det bröd som KA bakat av just skredmjölet.... Smakade som gröten... =)


KA åt med god aptit.... Gav hunden lite som gjorde som husse... Åt med god aptit, KA tog lite till... Mest för att det stekta fläsket skulle ta slut (jo, jo.... ) Sen satt han där på köksstolen "päst" och pustade... Nävgröt är mer än lovligt mättande kan jag upplysa er om... Vi var mätta hela förmiddagen... Eftersom vi skulle ta en långpromenad ut till Tjurepannan så kanske det var klokt att äta så att man nästan fick paltkoma... Fast i det här fallet blev det ju Nävgrötskoma....



Inga kommentarer: