tisdag 11 augusti 2009

Ljusa sommarnätter

Länge, länge satt vi uppe och pratade om allt möjligt den första natten medan mörkret gjorde trevande försök att påminna oss om att sommaren snart är över. Den stora skillnaden är ju just det... Att nätterna är ljusa, saker jag kan sakna... De ljusa sommarnätterna, det jag inte saknar är myggen jo det finns mygg här nere oxå men inte i samma mängd. När vi varit i Lappland en liten stund stannade KA upp och vädrade.... -Vilken fantastisk luft det är här, den är torr... Jo jag vet, den är torr, kroppen är inte lika klibbigt blöt som den är här nere. Fast det har sina fördelar, har upptäckt att jag inte behöver hudkräm och framför allt inte ansiktskräm som jag i stort sett var beroende av när jag bodde i Lappland pga. den mycket torra luften.

Den här dagen skulle vi ta en sväng till Blattnicksele, det var det enda KA hade pratat om... Att han ville till Blattnicksele, försökte tala om att det var långt dit och att det inte fanns något att se. Varför han ville dit? En sång eller om det var en monolog av hans favoritartist alla kategorier där han pratade om Blattnicksele... Min plastfar konstaterade när han tittade på kartan att det inte alls var långt bort... Hmmmm.... Och att vi skulle stanna i Sandsjögården och äta våfflor på vägen hem... Sen skulle mamma slippa laga mat så vi skulle äta i Åskiljes enda restaurang... =)

Men först skulle Milla (hunden) bada... KA passade på att känna efter om Umeälvens vatten var kallt... Det var det inte, inte så kallt som han hade föreställt sig...

Skogarna i Lappland skiljer sig markant från skogarna i Bohuslän, i Lappland kan man se låååångt in i skogen det känns som om man går i en stor sal insvept i grönt. I Bohuslän är det mycket mera undervegetation som gör promenader bredvid stigarna mycket äventyrliga.

Japp, det är en stolt KA som står bredvid Blattnicksele skylten.... Jag får medge att det var en bra tripp, på ICA affären hamstrade jag rökt falukorv av bästa kvalité från Topp Chark. - Oj nu har du tömt mitt lager. Sa mannen som satt i kassan och log... Rökt falukorv av bästa sorten är fantastiskt gott, men det finns inte här nere. Att det var gott tyckte KA oxå som nu ska bygga sig en varmrök och en kallrök så att han kan röka korv, fisk och kött. Mamma bjöd nämligen på rökt gädda, gudagott... Tro mig.... Sen upptäckte jag att Viola´s ju faktiskt låg i Blattnicksele... En VÄRLDSBERÖMD klädesaffär, ja världsberömd i hela Västerbottens inland. Det är en liten trång nästan oframkomlig affär överfull med kläder till resonabla priser. Faktum är att folk åker från när och fjärran för att handla kläder där. Så då gjorde jag det med, köpte kläder alltså.


Sandsjögården är en oas mitt i villande skogen, där brukar mamma o plastfar äta mysiga middagar, oftast röding eller älgkött... Sen brukar hon efterskapa de kulinariska rätter som hon ätit där, senast var det stekt grön sparris inlindad i bacon. En gång tidigare var det blåbärsgelé med wasabi smak serverad insvept i parmaskinka... Ja, det är spännande att äta mat hos mamma...
Vi satt ute och åt våfflor med hjortronsylt (riktig hjortronsylt) vilket är något extremt exklusivt i år eftersom det inte är något hjortronår (vi provade, kommer senare). En som var mycket nöjd med vårt val av att sitta ute var huset nya valp som tacksamt tog emot smulorna från våra våfflor... Han var en blandning mellan en jämthund och en ny ras som är röd (glömt namnet) jättesöt och otroligt kelig var han där han skuttade mellan oss...

Sen bar det iväg hem via Storuman som inte alls är närmre, KA fick se hur det är att bo här, skog, skog, skog... Ibland ett hus.... Mera skog.... Inga renar till hans besvikelse..... Senare på kvällen åt vi middag i kåtan i Åskilje.... Det var så där... Åt jägarbiff med pommes frites, det var nämligen pommes frites till allt och pulver sås... Hmmm..., men det var inte dåligt bara inte som mammas mat... =) Den kvällen satt vi uppe länge igen, drack lite vin och pratade länge, länge, länge.... Det är sånt man gör när solen inte går ner och nätterna är ljusa man blir som inte trött eller hjärnan registrerar inte att man ska gå o lägga sig... Eller...

4 kommentarer:

UllaMona sa...

Härligt att följa med på din resa upp till norr, jag brukar också gå in på Violas och kolla på kläder...det gick en story om att Maud Olofsson (näringsministern)alltid köpte trosor på Violas ;-)
Kram

Kerstin sa...

Ja visst är det fantastiskt med Violas. Jag är där när det behövs något nytt och det känns jobbigt att fara till stan. När maud, näringsministern hinner dit vet jag inte, men hon har då kläder på sig som är från Violas i TV då och då. Kanske Viola åker ner till henne, vad vet jag.
Ha nu en lång skön höst!
Rökt makrill är inte dumt det heller!

Leina sa...

UllaMona och Kerstin: Ler... Skulle inte förvåna mig om näringsministern och jag handlar på samma ställe... Ha ha ha.... Problemet är att jag inte hittar något när det blir så överfullt... Men tur att "Viola" plockade fram precis det jag ville ha... =D

Leina sa...

UllaMona och Kerstin: Ler... Skulle inte förvåna mig om näringsministern och jag handlar på samma ställe... Ha ha ha.... Problemet är att jag inte hittar något när det blir så överfullt... Men tur att "Viola" plockade fram precis det jag ville ha... =D