måndag 10 augusti 2009

Mitt i Sverige

Vi hade som tur var bokat hotellrum i Sundsvall.... Till skillnad mot de hutlösa priserna i Malå (som är dyrare än både Sundsvall och Stockholm, läste Elisabets debattinlägg i imala) Ibis hotell, mitt i centrum. Två pers, frukost 620 kr.... Sundsvall är en vacker stad med en sinnlig stadskärna. Husen ser riktigt gamla ut, de verkade inte ha drabbats av den hysteriska riva centrum ivern som tyvärr drabbade många städer i konungariket Sverige på 50-60-talet...
-Här skulle jag kunna bo sa KA lite lätt lyrisk när vi gick omkring. Samma sak sa sonen första gången han besökte staden, kan bara hålla med... En öl på en pub, sedan en minnesvärd middag på 7 kryddor, gå in på deras sida och se på menyn.... Himlars så gott... Sen strosade vi iväg för att ta en drink någonstans... På hotellet jagade de ut oss från restaurangen för de stängde 22.00 (vilket klockan inte var än) Vi gick ner mot torget och strosade in på ett annat ställe där barntendern tipsade oss om en god sommardrink istället för den traditionella GT, den hade grönäppelsmak... Sen sa han lite försynt att vi fick sitta kvar och dricka ur i lugn och ro, men han skulle börja plocka ihop saker eftersom de stängde 22.00..... Det ni, det var service det... Vi drack i lugn och ro och gick sedan tillbaka till hotellet för att sova ut.... Vi skulle attackera IKEA nästa dag för att köpa två stycken bokhyllan Billy åt mor...

Högakusten bron, alltid lika vacker... Vackrare än Uddevalla bron (jo jag vågar skriva så... ) Tyvärr så går det alldeles för fort att köra över, fast den gamla bron som var mindre var nästan ännu mäktigare. Kommer ihåg att jag fick våldsam svindel när jag åkte över den när jag var liten... Man såg över broräcket på ett annat sätt...

Stannade till då och då för att sträcka på kroppen, vi är ju inga ungdomar längre... Vid Nordmaling körde vi av E4:an och körde mot Bjurholm, kortaste vägen.... Men inte den bästa. KA trodde inte det var sant att en väg, en asfaltväg kunde vara så guppig och gropig... Jo det kan den... Hua... Gjorde ett snabbt stopp i Lycksele för att inhandla lite afrikansk mat... Mums...

Runt femtiden var vi så framme hos mor och plastfar.... Solen strålade och vi fick rapporter hemifrån att det var regnigt och ruskigt och blåsigt... Vi hade farit i exakt rätt tid... I Lappland sken solen och värmde våra trötta kroppar... Mamma serverade oss kaffe och sockerkaka... Till middag senare fick vi röding... Även om man bor på västkusten och har tillgång till massor av god fisk så är röding speciell.... Laxfisk det med men, ja, lite bättre... =D