onsdag 12 augusti 2009

Så är första arbetsdagen avklarad

Och Leina är så trött, så trött... På morgondagens program står det att vi ska ha knytkalas imorgon (skolan skall spara en massa miljoner). Men ingen info alls om var eller hur... Fick höra ryktesvägen att det skulle vara på ett ställe i närheten av skolan och att man kanske skulle kunna grilla????? ... Suck.. Tror det får vara, orkar inte med att stressplanera en massa ifall att... Hur svårt är det att ge oss information... Konstig start förresten, egen K-dag.... Ingen gemensam träff där alla får träffas och de nya visas upp... Det ska vi ha 9.30 imorgon... Ja, ja... Ingen ordning alls... Jag stannar hemma och gör en smarrig middag istället för att stressa hem och stressa tillbaka till skolan och mickla för att hinna med bussen hem... Låter jobbigt...
Man skulle ha haft en bil....

Efter middagen ville jag hälsa på de mina på kyrkogården.... Inga blommor hade jag med mig... Ingestans fanns det att köpa blommar mitt i skogen... Veronica som blev mördad, moster Birgitta som dog i bröstcancer, morfar som varit med i Ådalen kravallerna, mormor som var kort rund och med sprakande rött hår och ett temprament som satte respekt i vem som helst, farfar som var oerhört händig, bonde, smed och byafrisör, hans far o mor som bodde i "bagarstugan", vackert hus som fortfarande står kvar... Sen sist men inte minst farmor... Min älskade farmor hon som Heidi Hay skall tatuera in på min arm... Nästa gång skall jag ha med mig blommor, eller varför inte stenar från Bohuslän... Det ger mig en viss ro att vandra där bland släktingar och ett litet stygn i hjärtat när jag inser att jag nog inte kommer att ligga där... Men å andra sidan är det ju så livet är, föränderligt...



Farfarsfar och mor... Karl och Tilda, det har berättats att Tilda inte var så snäll att hon var direkt småelak med Karl.... Undrar just varför det inte finns några datum på stenen... Hmmm...


Sen fick vi stressa iväg till syster yster, länge satt vi ute och drack kaffe i solen. Det är nackdelen när man reser hem, att tiden är för knapp och det är många som skall hälsas på. Syster yster skulle till Umeå sen skulle de till Norge för att fiska... Vi hälsade på hönorna (och kycklingarna) samt gässen som ingen oinbjuden skulle ta sig förbi utan att man skulle ana oråd... Kvällen blev sen och vi åkte hem till mamma och plastfar... Kvällen blev ännu senare, vi drack vin och pratade lååångt in på natten. Man vill ta vara på tiden när man träffas så sällan, sova kan man göra sen... När vi låg i sängen undrade KA vad vi skulle göra nästa dag... Vet inte var mitt svar, här gör man ingenting... -Jag vill fiska, kontrade KA... Så var det bestämt, nästa dag skulle vi fiska....

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

När jag läser om din första skoldag, kunde det ha varit karbonpapper från en annan mig närstående lärare.

Den personen var lika upprörd över hur illa planerat det var.

Och vad tänkte den högavlönade ledningen på ...?

Om dom alls tänkte?

Anonym sa...

Ja Leina tänk om vi fick göra det vi ska för att ta emot eleverna på bästa sätt.
Vilken gudagåva det skulle vara.
Vi var inkallade igår kväll, s k förkjuten arbetstid. Visade sig att vi skulle äta i tre timmar men inget som helst arbete. Och jag hade mycket hellre jobbat meed det som vi behöver göra i måndags eftermiddag, men den tiden var vi fria för att vi skulle äta på tisdag kväll. Suck