lördag 27 mars 2010

Lördag morgon

Elevarbeten.... De är duktiga, det är täljsten som de format med kniv, rasp och sandpapper...


5.40 går jag upp varje vardag.... Vaknar varje dag lite före så även idag, lite jobbigt är det. Kände att det var lika bra att gå upp och lägga in lite bilder i datorn... Varför jag stiger upp så tidigt? Ja men jag är ju lärare, vi jobbar ju så lite.... Ni vet, lediga jämt... Nu har arbetsgivaren kommit på att de vill reglera vår arbetstid ännu mer (vi har 10 timmar förtroende tid för att rätta , förbereda, skriva omdömmen, göra åtgärdsprogram, ha föräldrakontakt och allt sånt... Orkar nästan inte tänka på hur det blir då... Jag hinner ju inte som det är nu, fast jag stiger upp 5.50 är på skolan 6.40 måndagar jobbar vi till 18.45 och en dag i månaden slutar vi 17.00 så det blir långa dagar.... Konstaterar bara att det är tur att de ska bygga ett IKEA här... Tror faktiskt jag ska söka jobb där.... Jag kommer i och för sig att sakna eleverna, lektionerna är ju den roliga delen av jobbet, inte allt pappersjobb som vi nu MÅSTE göra... All min icke lektionstid de senaste åtta veckorna har gått till att skriva omdömmen om de 360 elever som jag har.... ALL tid.... Vi hade en utbildningsdag då fick vi veta att vi minsann skrev för lite... Jag skall skriva fyra gånger så mycket om varje elev.... Vilken förälder orkar gå igenom ALLA lokala pedagogiska planeringar som måste vara med i de omdömmen som vi skriver. I mitt fall rör det sig om åtskilliga A-4 sidor per årskurs.... Undrar just vilken sjuk hjärna som kommit på att vi jobbar för lite och att vi skall jobba mer.... Nä IKEA nästa....

Inga kommentarer: