fredag 5 juli 2013

Vill du ha kaffe?

Frågan poppade upp på Facebook... Klart jag ville ha kaffe, frågan kom från en mycket trevlig Herr S som jag träffat på Café Corner när de hade trubadurafton i våras... -Bra då hämtar jag dig, skall ändå handla på Solbergs... HJÄLP!!! Myskläder, osminkad, oborstat hår och tandlös.... Bad om 10-15 min... Tänk jag hann... Jag är snabb... De styrde kosan till Håby trodde jag... Först halvvägs till Uddevalla för att hämta verktyg hos kompisen J:s föräldrar... In där och hälsa... Som man gör... Sen till Solbergs  (XL-Bygg) för att köpa timmer och knö in den i Saaben... Hej å hå... Allt går, vi skrattade och konstaterade att det blev värsta armstödet för mig där i baksätet... 

Väl hemma satte kompisen J igång att snickra på det som skall bli en liten mysig altan vid ytterdörren. Herr S startade perkulatorn... Men du vill kanske ha ett glas vin??? Men oj... Vin och kaffe... Varför inte... Smuttade på vinet medan kaffet blev klart... I bilen hade Herr S kommit på att han ville bjuda oss på middag i Hunnebostrand... Så det vara bara att svepa kaffet, vinet... Ja det fick bli kvar halva glaset helt enkelt... När jag skulle ställa in glaset i kylskåpet upptäckte vi att det gick ju rent inte... Min idé om att lägga omkull det föll inte i god jord... Så jag fick sällskap med att rädda vinet... =)

Ståndsmässigt skulle det vara så Volvon den röda fick komma ut ur garaget... Jag fick sitta framme bredvid J som var chaufför... Snickeriet fick vara för att återupptas senare... 


Mulet väder i hela Bohuslän, men det kan ändå inte förta det vackra... Det är helt enkelt magiskt vackert... Vi körde genom små samhällen och tittade på de fantastiskt vackra träkåkarna som klättrar på kullarna... Hamnarna är fulla med båtar, trä och plast, motor och segel... En och annan gammal feskeskuta syntes oxå... Vi åkte nercabbat genom Hunnebostrand, på smala, smala gator mellan klättrande hus...


På Bella Gästis blev vi visade till ett bord... jag fick sitta vid fönstret, luften var salt inne var det varmt och behagligt...

Havsbris hette pizzan som jag beställde med kräftor och räkor... Gigantisk var bara ordet... Orkade inte hela pizzan men jag satt och pillade bort skaldjuren (läs åt upp dem), lämnade delar av brödet...


Sen åkte vi vidare norrut, genom små samhällen längst kusten, det är lustigt hur vissa orter blir STORA turist magneter när det finns så många små fina samhällen som är lika fina men där det inte kryllar av baddjävlar... Det är dit vi som bor på västkusten åker... En del samhällen har jag inte besökt så det var roligt att sitta där och hålla fast mitt långa hår som gärna ville dansa i vinddraget.... Herr S satt nöjt i baksätet och frågade flera gånger om jag hade det bra... Det hade jag... Du får säga att du har varit ute med två galningar säger Herr S med ett skratt... Ler... Jo nog är det så... Men det är två mycket, mycket snälla galningar... Sådana som sprider glädje omkring sig... Sådana man gärna umgås med...


Jag älskar sten säger jag plötsligt och tittar på de vertikala stenväggarna som kantar vägen.... Gör du? Säger Herr S... Sväng in här säger han och plötsligt befinner vi oss i en stenpark... Det var skulpturer överallt.. Jag bara gapade, hade ingen aning om denna skatt... så vackert...


Och här har du en kyrka från 1100-talet... Undrar just om det fanns någon kyrka i Lappland på 1100-talet... Tror inte det, men jag kan ha fel... Men... Nej... Tror inte att det fanns kyrkor där uppe då.... Man får ett helt annat perspektiv på Sveriges historia här nere... Skulle vilja besöka den här kyrkan igen och se hur den ser ut inne i den..

Till slut kom vi till slutdestinationen... Grebbestad som är mig väldigt bekant, här har jag varit många gånger... Så vi svängde in på Tanumsstrand och tog en kopp kaffe där... Så jag fick inte bara en kaffekopp... Jag fick två med både distans i tid och rum... Elden värmde gott... Det var en kylig dag att åka nercabbat...

Här är bilen, den vi susade fram i... Kortet fick jag av chauffören J.... Det är fotat en annan dag... En dag då solen sken...

Men just nu skiner solen i Bohuslän, jag har passat på att klippa lite gräsmatta, diskat och bakat valnötsbaguetter... Det var en händelserik dag igår... Vill du ha kaffe har fått en ny innebörd för mig... =D

2 kommentarer:

Maggan sa...

Å..låter som en bra dag!!

Leina sa...

En dag jag kan plocka fram kalla grå vinterkvällar...