onsdag 31 juli 2013

En dag i bilens tecken del 1


Den natten sov jag väldigt lite, så fort jag rörde mig sköt det som blixtar från min tå genom foten, jag tålde inte ens att påslakanet som jag använde som täcke i värmen rörde vid tån... Chocken blev ännu större när jag försökte ställa mig upp och gå på toaletten (som fanns i det rum jag sov i)... Jag kunde inte stödja på foten, det gjorde fruktansvärt ont... Antog att något i tån eller i foten var brutet... Nej, jag var övertygad... Ropade på sonen... Tänkte ut en plan... Läkarbesök 1000 kr, röntgen 5000 kr... Suck...  När sonen kom upp bad jag honom klämma ordentligt både på tån och på foten... Han gjorde det... Hmmm.... Det gjorde inte överdrivet ont... Han kunde vicka på min tå utan att jag svimmade... Kom på att om jag tog på mig en sko kanske det skulle hålla ihop allt... Plan B var att tejpa ihop tårna... Det var precis vad sonen föreslog... Men tänk... Med skon på kunde jag faktiskt gå, sakta men säkert... Inte helt utan smärta... Men jag kunde gå... Tänkte på min farmor som berättade hur hon på väg ner mot sjön för att tvätta fastnade med tån i en rot och bröt den så den stod rakt ut... Hon bet ihop och bröt tillbaka den till rätt läge sen fortsatte hon till sjön för att tvätta kläder... Kunde hon så kunde jag... dessutom var min tå inte bruten bara ganska hårt stukad... Tror jag...


Frukosten var överdådig.... Massa gott... Vi skulle ut på äventyr med hyrbilen.... De hade en plan... Eller trodde de hade en plan... Först skulle vi till.... En outlet, så det inte skulle vara stängd när vi skulle hem.


Av någon underlig anledning så kan jag inte skriva under det övre fotot... Kildare village outlet var ett fantastiskt ställe... Många saker ångrade jag att jag inte köpte.. En DKNY väska för 2000 kr bland annat... Saker från den här affären.. Som jag glömt vad den hette... Om jag ska vara riktigt ärlig så kommer jag inte ihåg NÅGONTING av vad saker hette den här dagen... Det hände för mycket jag såg för mycket... Vi gjorde för mycket... 


Islatte... Helt rätt den här utomjordiskt varma dag... Måste prova göra den hemma...


Sen satte de sig i bilen och studerade olika kartböcker och böcker om vad att se på Irland... De beslutade sig till slut för att följa en rekommenderad färdväg... Vi skall nämligen så småningom hamna uppe i Wicklow mouintains. Det är de blå bergen som man kan skymta i fjärran när man är i Dublin, där vattnet som Guinness använde till sin berömda dryck. På vägen dit skulle vi se olika berömda sevärdheter... Allt som man kunde läsa om i boken.


Vi började med ett besök i en kuststad lite söder om Dublin.... Det visade sig att alla skulle dit, det fanns inte en enda parkeringsplats... Jag tog kort genom fönstret på bilen och vi konstaterade lugnt att... Ja vi fick i alla fall se havet... Lite hastigt i alla fall...


Vi skulle sen besöka ett vattenfall... Men så lite vatten säger Sonens flickvän lite besviket, sen kom hon på att det inte hade regnat på fem veckor... Men vi förundrades av ett annat fenomen... Parkeringsplatsen var fylld av både människor och bilar. När S skulle parkera så höll hon på att köra på ett par som låg och solade på en filt... Jag parkerar "in Irish style" sa hon och ställde bilen bredvid det solande paret... Alla verka ha valt just det 125 m höga vattenfallet som tillflycktsort just den här varma sommardagen. Grillar, barn som lekte och vuxna som satt i campingstolar... Det var lite en lite lätt absurd känsla...


kom på att jag tog ett kort....


Må vara lite vatten... Men det var fint ändå... 5 euro kostade det att se dropparna... =D


Korten är lite ljusskadade... Vet inte varför... Kan bero på att jag fotade mot solen... Nu är vi ????? Någonstans i Irland, med riktigt gamla kyrkor och mängder av gravar.... Som sagt var, vet inte var... Planen var att fota av rutten vi tog i kartboken....  Det glömde jag... Sen kom jag på att sonen kunde fota och skicka till mig... Det har han nog glömt...


Berg, träd, gravstenar, turister och händer som försöker skymma linsen från den strålande vackra solen..


En lite bättre foto av samma vy som ovan.

Mamma, ställ dig bredvid korset så man förstår hur stor den är... Hmm... Det är inte bara korset som är stort...


Man måste krypa lite för att kunna följa stigen... Ibland står det till och med gravstenar mitt på stigen... Fick en känsla av att de som låg där inte hade något emot vårt vanvördiga sätt att behandla deras sista viloplats... De log lite överseende, och följde intressant vårt förehavande... Skrockade lite i mjugg och skakade på huvudet åt alla fotande turister som tog kort på allt... Då menar jag allt...


Sen kom vi upp på Wicklow moutanin... Det var så vackert.. Vyerna gick inte riktigt att fånga med kameran... Jag tog massor av foton, MASSOR, men jag väljer bara några få...


Fåret till exempel, de gick där såg inga stängsel utan de vandrade bara omkring bland ljungen... Lite blasé.  De brydde sig helt enkelt inte om oss utan åt helt lugnt vidare. Plötsligt kan jag inte bestämma att texten skall följa vänster marginal... Suck!!!


Mer vyer....


Sonen förevigar vyerna... Han med...

Det mest överraskande var nog ändå bananen som bara plötsligt bara fanns där på en sten långt uppe bland kullarna.... Det var ett angenämt avbrott... Det här var bara halva dagen... Fortsätter med resten av dagen imorgon... =D

1 kommentar:

Elisabet. sa...

Och jag läser med största nöje!
Irland är så vackert!