fredag 9 augusti 2013

Sista semesterdagen

Ute skiner solen ibland... Funderar på att sola... Fast det går nog inte, se om några kantareller tittat fram efter regnet..... Ska absolut på gymmet idag.... Igår var jag hos läkaren, för höften och blodtrycket... Blodtrycket var skyhögt, försökte förklara att jag har vita rockenblodtryck samt att jag stressat som sjutton för att komma i tid till vårdcentralen... Resultatet blev högre dos blodtrycksmedicin... GAAAHHHHH!!!!!! Det är en ond cirkel, ont i höften = kan inte motionera som jag vill = går upp i vikt = får högt blodtryck... Därför gymm för där kan jag träna lite i alla fall...

Och ja, tån är bruten inte stukad.... Han frågade om jag ville röntga tån. Svarade nej, jag kan ju gå och vet att de inte gör något åt brutna tår... Har ju brutit tre förut (då fick jag iofs gipsskenor) men det var värre skador än det här... Som sagt var, farmor Rut bröt tillbaka sin brutna tå i rätt läge och fortsatte ner till sjön för att tvätta kläder... Jag har bara lite problem att gå långa sträckor och att gå i trappor eller där det lutar mycket... Hmmmm.... Jag har en ny åk 7 klass och de skall på långpromenad i början av terminen. Den dagen den sorgen... Nu klart med ömkandet.... Tillbaka till Irland....

Sista dagen, vi beslutade oss för att bara ta det lugnt och vara kvar i Swords jag och sonen, S jobbade.


Det blev nästan ingenting fotat den dagen... Gjorde annat... =D Vi gick till shoppingcentrat igen, planerade för att handla till avacadorätten S hade planerat till middagen.... Tittade på olika affärer, tog ut pengar så jag skulle ha till taxin till flygplatsen nästa dag... Det lustiga med lunchställen i Irland (jag tycker det är lustigt, de tycker nog att det är helt normalt) är att de öppnar 12.00 inte en sekund innan... Så vår plan att gå till den Sydafrikanska lunchstället lite tidigt sket sig...  Vi delade på en ½ kyckling och tog den extra stark... Den kittlade lite på tungan,  men var väldigt god...


Fotot är dåligt men den svartvita bilden längst till vänster är så läcker, den är gjord av vita och svarta pappersbitar som klistrats ihop till en bild... Ångrar att jag inte tog en närbild...


Enligt sonen så är det här en snabbmatsrestaurang som finns överallt... För att vara en snabbmatsställe så var den fräsch och maten riktigt bra och bra nog mycket nyttigare än KFC eller McDonalds... Fräsch mat och sallad till...


Sonen plockade med sig såser som man skulle doppa chipsen i... Jag provade den svarta flaskan som faktiskt var riktigt bra krut i och den med citron och örter... Den var inte äcklig... Den var grymt god...  Vi satt länge och pratade, tänk vi får aldrig slut på samtalsämnen... =D  Vi hade inte planerat något för dagen så vi tog god tid på oss...  Avslutade med att försöka få tag i en flaska whisky från Irland till en kompis som fyllt år... Whisky är inte alls billigare i Irland som vissa tror, tvärt om, den kan vara riktigt dyr. Men jag köpte en flaska på 20 cl för 10 Euro (där ser ni, inte billigt) med en whisky som inte finns i Sverige... Sen köpte vi några Bulmers och några öl som vi tog hem istället för att gå till en pub... =) Vi ville bara ta det lugnt... När S kom hem satt vi och pratade en stund... Vi kom på att ingen av oss var hungriga... Värmen antagligen (och kycklingen)... MEN jag hade ju faktiskt köpt glass, hallon och jordgubbar tidigare i veckan... Dags för lite efterrätt... Oj så gott det var, vi erbjöd "dansken" lite men han avböjde... Dansken eller danskarna bor i samma hus som sonen och S... 




Den här kvällen blev det film.... Jag minns fel angående kvällen innan.. Den kvällen hade danskarna och deras vänner ockuperat tv-rummet... Den kvällen satt vi i glasverandan och pratade hela kvällen... Men den här kvällen ockuperade vi tv-rummet och såg två filmer på raken... Sen sa jag hej då till alla utom sonen eftersom de skulle ha åkt till jobbet innan jag steg upp... Nästa dag skulle jag åka hem... En hel vecka har jag varit i Irland... Kändes som en månad och samtidigt som två dagar... Lite sorgligt var det allt... Kände mig både oerhört lycklig och ledsen på samma gång... Lycklig över att ha fått träffa dessa fantastiska människor. Framför allt sonen och S...

S hade varit lite orolig över om jag skulle tycka om henne berättade sonen... Så jag sa till henne att jag visste innan vi träffades att om sonen tyckte om henne skulle jag tycka om henne... Oh! What a nice thing to say... Var hennes svar och så log hon.... Så var det också... Vilken fin människa hon är... Vilken tur min son har, vilken tur hon har... De är så kära, det märks så tydligt på deras sätt mot varandra. När jag lade mig för sista gången i deras säng var jag oerhört tacksam....


Inga kommentarer: