lördag 9 februari 2008

Lördag morgon....


Väckaren är ställd på 7.25…. Som vanligt vaknar jag 5.30… Suck! Det är ju lördag och jag har sovmorgon…. Ligger kvar i sängen, kelar med katten… Filosoferar stillsamt… Tillslut ger jag upp och sätter mig vid datorn, läser tidningen tittar lite slött på dem som besökt min sida. Finns inte riktigt utrymme för något större engagemang så här på morgonen…. Dags att gå till bageriet som ligger några minuters gångväg från min lägenhet. Luften är klar och ljum, himlen har en magnifik mörkblå ton. Man kan ana att ljusare tider är i antågande…. Ler för mig själv där jag går gatan fram, kan på avstånd känna doften av nybakt bröd eftersom dörren till bageriavdelningen alltid står öppen. Mycket riktigt brödet jag skall ha är fortfarande ute i bageriet, hyllan där den skall ligga i affären gapar tomt. Om jag skulle komma en kvart senare skulle den ”tunna kakan” vara slut. Det är platt lite segt och ljuvligt gott, speciellt om man bara äter bröd på lördagar…. Får mina bröd och går sakta hemåt… Brödet i papperspåsen värmer mina händer……

Inga kommentarer: