måndag 7 juli 2008

Äntligen är det bevisat... Jag gör bra val... Jag åker tåg


När man inte har bil måste man cykla, åka buss eller tåg..... Vilket har flera positiva effekter. Ett av dem är att folk som åker kollektivt är smalare än de som inte gör det….. Eftersom man måste gå till det kollektiva transportmedlet och gå från det… De som kör egen bil har alltså mindre rörelsetid…. Och det kan ju stämma…. Eller rättare sagt det stämmer ju jättebra… Men vänta nu???? De som åker kollektivt är smalare än de som åker bil…. ????? Nej det stämmer inte alls om jag tänker på mina pinnsmala kollegor som åker bil varje dag till jobbet….

Skitsamma, jag har hittat en annan hälsoaspekt…. Vi som åker kollektivt löser världsproblemen…. Åkte från Ulricehamn idag, först med buss sen med tåg… Startade 11.30 var hemma 14.45… Om man tittar på kartan borde det ta max 1½ timme… Men vägarna här nere är minsann smala och krokiga de med… Så jag åkte via Göteborg… Satt där och filosoferade, läste tidningen och tänkte på hur bra liv jag egentligen har. Lite ensamt, ja, stundom tråkigt, ja, lite pengar mellan varven, ja.…. Men om man jämför…. Det är bra att åka kollektivt, då kan man sitta och vara tacksam över det liv man har. För det är faktiskt ganska bra.....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Livet är fyllt av små överaskningar, både sådana vi vill ha och de som bara kommer. VI kan enbart leva våra liv så som om de vre vårt enda.... upps, det är ju just det är....

Peter PC Carlsson

Elisabet. sa...

Och jag har varit utan bil i fem år nu .., cyklar eller går eller åker tåg och inte har jag blivit smalare inte ..-)

Men lyckligare!

Absolut.(Det beror förstås vad man åker TILL ...)

Anonym sa...

Bussar och tåg stannar ofta nära små gottbutiker. Det är DÄRFÖR vi inte blir smalare!

Leina sa...

PC: Håller med dig.... Att se motgångar som tillfälliga och guldkornen som något bestående, något man bär med sig... Kan inte gå och vänta på vad som kanske skall ske imorgon...

elisabet: Vet att du förstår vad jag pratar om *S*. Klart man blir lyckligare av att resa. Kanske inte alla resor... Gäller att se ljusglimten....

matilda: Ha ha ha.... Du har kommit på den skamliga lösningen.... Jag ska åka tåg på lördag.... 18 timmar... Eftersom det är lördag får jag äta socker... Jag o dottern ska mumsa på godis hela vägen upp... Eller åtminstone någon mil...

Anonym sa...

Efter lite närmare eftertanke så tror jag att jag skall sluta att cykla till och från jobbet och börja åka kommunalt istället, då går jag ju ner i vikt ;-)

Leina sa...

peter: Ha ha ha ha..... Nä, cykla du till jobbet... Det har ju jag faktiskt börjat göra.... Finner en oerhörd tillfredsställelse av att cykla... 7 km med massor av uppförsbackar till jobbet.... 7 km med massor av nedförsbackar hem... DET är livskvalité det.... =D