söndag 14 december 2008

Mamma... Hur värmer man glögg??????

Eftersom jag såg fel i tabellen hann dottern (som sov till 10.30) inte fika utan tog med sig en macka och köpte en juice på pressan som hon intog på bussen mot Göteborg... Vi skulle ha en tjejdag... Bara jag och hon... Två gånger lyckades hon spilla juice när bussen startade med en tjurrusning...... Andra gången var jag tvungen att skratta medan jag torkade dottern ren med en liten, liten pappersservette.... Då kände jag mig verkligen som MAMMA.....
Först gick vi till Makeup store inne i stan... I en liten inrednings affär hittade jag köksklockan som jag sökt i 1½ år.... Dessutom var det 40% rabbatt..... Slog till och köpte den, klockan fick stå kvar i affären eftersom jag inte ville gå och bära den hela dagen... Sen tog dottern med mig till Haga... Där har jag aldrig varit... Det var som om man reste tillbaka i tiden, husen var gammla och oerhört vackra... Vinden drog genom märg o ben och vi gick fort, fort....

Affärerna i Haga är små och helt underbara... Hittade en Marimekko butik... Där var hälften av alla inevånare i Gbg... Köpte en liten liten sak till hon som bor i skogen... Julklapp... =)

Längst affärsgatan hade de julmarknad... Trångt, trångt men mysigt... En lite stund i alla fall... Sonen ringde tre gånger.... Först för att kolla vad vi ville ha på de varma mackorna som var dagens middag... Andra gången fick jag frågan...-Mamma.... Hur värmer man glögg? Ärligt så trodde jag sonen drev med mig... Men icke.... Förklarade att man helt enkelt värmde försiktigt i en kastrull.... Sen gick jag o dottern och fantiserade om vad jag skulle ha sagt istället...
-Ta en gjutjärnsgryta, lägg i 100 gr smör, smält ner smöret och stek lite bacon och lök.. Häll i glöggen och stormkoka.... =).... Tredje gången undrade han om man kunde få en ny flaska från systemet om man slagit sönder den.... Stackarn...

Mamma det här vill jag ha i julklapp... Jo tjena... Hur lätt var det att köpa henne något när vi gick tillsammans hela tiden....

På väg därifrån hittade vi en??????? Badanstalt.... =D



Någon har hittat en cool katt....


Sen var det dags för Liseberg... Vi strosade där ganska länge... Var man tvungen till eftersom det var så vansinnigt mycket folk där.... Gå fort var inte att tänka på....










De hade sprutat massor av fusksnö fulla träden och buskarna... De var helt snötyngda... Undrar just hur bra de mår av det?





När vi upptäckte att vi missat bussen hem... Tog vi en fika på ett mysigt litet café, vi var lite frusna så den tropiska värmen som slog emot oss var välkommen.... Chaite och kladdkaka... Pratade, vilade fötterna.... Höll nästan på att somna i värmen...
Vi hade en bra dag.......

6 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Vilken bra tjejdag ni fick tillsammans även om den började lite tokigt för er!

Hur man värmer glögg...ja, alla har vi varit unga och gröna - även om jag nog mest alltid varit brun....

Den där kladdkakan såg otroligt smarrig ut: det MÅSTE väl vara nyttigt, eller...? ;-)

Leina sa...

dmh: Ja, alla har vi värmt glögg för första gången.... Han undrade om man skulle sjuda eller koka... Han kom på det själv.... =) Kladdkaka... Jättenyttigt med choklad vet du väll.... =D
På lördagar får jag äta vad jag vill... Gott med kladdkaka... Nu är det måndag och alla (nästan alla) kolhydrater är förbjudna.... Socker och vita produkter i alla fall... Men snart är det julafton... Då får jag oxå fuska... Mmmmmmmm Knäck......

Visionary soul sa...

Åh vad mysigt det låter - kul att ni fick en så fin dag tillsammans! :)

Kram! :)

Leina sa...

vs: Ja det var mysigt... En stillsam dag som kunde ha tagit en annan vändnig... Men den dagen lät jag mig inte stressas... Vi hade en riktigt bra dag....

Anonym sa...

Ni verkar verkligen ha haft en mysig dag, en dag då ni fick tid med varandra. Och en massa bilder blev det också tid till ;-D

Leina sa...

peter: =D jo, vi behövde en tjejdag....