onsdag 24 februari 2010

Uppe tidigt

Har varit i tvättstugan, har betalat räkningar, det blev exakt 10.000 kr, på öret. Måste iväg till Jacobs och köpa lite tvättmedel.... Och färskt morgonbröd, mums... Nedan några bilder hur det såg ut för någon vecka sen.

Hyresvärden frågade om han fick gå in i vår lägenhet för att knacka undan istapparna i taket, sen sms:ade han några dagar senare och frågade om han fick gå in utan att meddela varje gång de var tvungen att knacka ner istapparna... Klart han fick, istappar i huvudet vill man inte att folk skall få.
Här är en refug med ett övergångsställe.... Nu är det sju resor värre, folk får riskera livet för att ta sig över vägen. Jag har gett upp och sneddar över fyrvägskorsningen.

Avstängda gator, de skottar tak och river ner istappar....


Det jag tycker är värst är att när det blir l i t e mildare så blir snön som moddigt socker som man halkar omkring i. Under modden är det blåis, om jag ramlat? Klart jag har... Ont i knät just nu...
En av anledningarna till varför jag är så rabiat sur på snöröjningen är naturligtvis att jag är van att snön försvinner, att snöröjarna vet vad de gör... En anna sak är att jag inte kan ta mina långpromenader längre. Känner hur kilona smyger på mig igen... =( Eftersom jag fortfarande är lite yr och har väldigt dålig balans (efter krocken) så är det ett rent helvete att ta sig fram på gatorna och minimalt skottade gångvägar.
När jag åkte från Grebbestad i söndags (bara det var ett äventyr) och skulle vidare från Torp var jag tvungen att åka 2:an. Det gör man inte frivilligt om man bara skall ner på stan. Den kör nämligen runt halva Uddevalla. Men jag fick se stan i alla fall... När vi kom till Skogslyckan skulle en kille kliva av. Bussen stannar intill en gigantisk snödriva, jag tittar ut genom fönstret och tror att han blivit galen... Men nej då, det var hållplatsen, killen kliver upp på snödrivan och väntar tills bussen kört ut på vägen igen. Sedan klättrar han ner och börjar gå på vägen (vilket är livsfarligt, den är tungt traffikerad)... Varför han inte gick på gång och cyckelbanan??? Den existerade inte. Undrar just hur de som har barnvagnar gör en sån här gång, eller om man är gammal och lytt.... Tro mig busschaufförerna har det inte lätt, ibland tror man inte att de skall ta sig fram genom de smala tunnlarna som de som plogat har skapat... Vad de skall göra med snön? Som de gör i norra Sverige, skaffa fram lastbilar som dumpar snön någon annanstans än inne i stan.



3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag tycker att du ska 1.skriva en insändare, 2. bli beslutande politiker med ansvar över snöröjningen .-)

Allvarligt. Det tycker jag!

Tankevågor sa...

Så där ser det ut här i Stockholm också...massor av snö och istappar som hänger från taken. Det är verkligen inte lätt att ta sig över vägarna när refugerna ser ut som de gör.
Är också less på att mina långpromenader måste kortas ner pga. av kyla och halka. Märker att jag inte vågar gå lika snabbt när det är halt.

Men snart är det vår får vi tänka. :-)

Leina sa...

Elisabet: Insändare... Kanske det kanske.. Politiker igen... Näääääää.

Londongirl: Suck, det är det som är grejen, att inte kunna gå riktiga långpromenader... Men du har rätt, snart är det våååår!!!