lördag 15 november 2008

Jag borde dammsuga.... NU.....

Tidigare idag for vi till Koberg Slott för att besöka deras julmarknad... Samma tanke hade halva Västra Götaland fått samma morgon. Vi hade tur och fick parkera framför huset där marknaden var... Det var uppdelat i hantverk och mat... Den första jag fick se när jag steg innanför dörren var Inger från Skellefteå, hon som har så vackra tennbroderismycken... Hon som jag var i Rom tillsammans med och jobbade för många år sen. Varför jag inte har ett kort på Inger och hennes alster? Det var fotoförbud där inne.... ???? Jo det är sant.... Det blev några snabba meningar och förklaringar... Sen var det dags att gå, skulle inte stå där och vara ivägen för eventuella kunder... Men det var såååå roligt att höra hemmifrånröster....


Det fanns stånd ute och inne, hantverkare som jobbade... Ett slottscafé som vi inte besökte... Ute ven vinden och slet tag i min kappa.

Juläpplen granna och röda och kladdiga talade jag om för sonen. Jag köpte nämligen ett kanderat äpple för mååånga år sen i London. När vi gick mot slottet såg jag en liten kille som åt på ett äpple... -Mamma det är kletigt!!! Jag bara log......


Slottet från sidan


Drakar som vaktade slottet


PRIVAT stod det på skyltar lite här och var intill slottet... Bara så vi besökare skulle förstå att vi inte var inbjudna till balen.


Det låg väldigt vackert intill vattnet.... Det är något speciellt med vatten....


Till sonenes stora lyck hade de en "godisbod" där de sålde marknadsgodis... Marmelad stod överst på hans önskelista... Det får han behålla själv...

Stora höbalar avskärmade parkeringen från stånden som var utomhus.

Själv köpte jag varma brända mandlar som var ljuvligt goda... Sonen tyckte oxå det.... Sen bar det av hemmåt, via MAX i Trollhättan... När vi stått i kön tio minuter och hon hade betjänat ett par och sedan försvunnit gav vi upp och gick därifrån... Det blev kaffe och en macka hemma istället.





5 kommentarer:

Turtlan sa...

Verkligen ett riktigt slott!
Inte riktigt säker på var det ligger så jag får kolla på en karta.

Juläpplena ser goda ut...men säkert sååå kletiga!

Mittinattenhej!

Det Mörka Hotet sa...

Åh, de där juläpplena såg supersmarriga ut!

Leina sa...

turtlan: Slottet ligger nära Trollhättan... Fick oxå kolla upp det på nätet..
dmh: Tror att äpplena är söööööta... Smakar nog mest socker... Men vackra att se på.

Lena sa...

Vad mysigt! Jag besökte ett lika stängt slott i går. Jag har äntligen svarat på din utmaning.

Leina sa...

panter: Ha ha ha,,, jag besökte ett "stängt" slott i Skottland... Det visade sig vara en stenhög. =)