söndag 4 juli 2010

Mulet termometern visar 26 grader varmt ute

I veckan hälsade jag på han som vill bli kallad GodsÄgaren... GÄ alltså hädanefter... När jag parkerat bilen mellan två traktorer och en Stor Pickup gick jag för att hälsa på hunden... Hörde hur den tredje traktorn mullrade på fältet... Höet skall vändas... Glatt gick jag till hon som ännu är valp men stelnade till mitt i ett steg... Ett ormskinn... Blev helt kall längst hela ryggraden... Ormskinn.... Var är då ormen? Jag lider nämligen av akut ormfobi, har till och med svårt att se dem på foto... På tv:n går det inte alls... Blunda brukar sonen säga när de äckliga krypen visar sig i rutan... Nu kan du titta... Får jag sedan höra när det är fritt fram... Gick försiktigt med sandalklädda fötter genom gräset... Var var ormen.... ? Det visade sig att M som brukar hjälpa GÄ ibland hittat skinnet i skogen... Lite bättre blev det då... Lite...

På aftone gick vi ner till den nedre hagen för att se hur den nyfödda kalven mådde... Den mådde bra.... Eftersom kalven är så ny tyckte GÄ att jag skulle stanna utanför hagen, de är lite vaktande... Jag stannade med hunden på andra sidan stängslet... Lite läskigt ser det ut ändå....

Ser ni kalven... HÄR ovanför... liten, liten... Fick ett sms idag... GÄ hade hittat den halvdöd i hagen... =( inte bra, inte alls bra... Vet inte varför, jag har en teori att det kan vara värmen att den inte får i sig nog med vätska...


På vägen hem från hagen såg jag ett litet grått hus som sakta och likt en trött varelse söker sig mot marken för att vila... Frågade vad det var... Tvättstuga svarade han... De ledde vatten från bäcken till stugan, finurligt... Nu är det mer en lite sorgsen rest från en svunnen värld... Vacker tycker jag...

Visste att GÄ var tvungen att jobba... Frågade om jag inte kunde göra något... Efter mycket om och men fick jag stapla ved... DET kan jag, oj vad jag har staplat ved i mina dagar. När jag var klar hade jag staplat 1½ radda... Nöjd med mitt verk var jag.... Jag staplade lite, solade lite (veden tog slut och jag kan inte köra traktor så jag fick vänta på att GÄ skulle köra den till vedförådet)... Staplade, fotade, staplade... Drack vatten... Läste lite.. Det var inte betungande...

På morgonen när vi drack kaffe på den lilla altanen kunde man känna doften av nyslaget hö.... Luktade barndomsminnen...


Medan jag gjorde mitt gjorde GÄ strängar av det torkade höet.... Fram och tillbaka, fram och tillbaka... Sakta men säkert formades långa strängar.... Han hade bett en vän komma med maskinen som gör jätte ägg...


Tänkte på det som ett hantverk...



Kalvarna har blivit stora nu... Plågades svårt av värmen, flugor och "brems"... Stod i skuggan nere mot ängen, brydde sig inte nämnvärt om traktorerna som mullrade förbi...


GÄ:s höbalar har inte plast omkring sig utan han kör in dem..., alla 70... Han planerar att ha 30 kor som skall beta upp det som nu är skog och som i en snar framtid skall bli en "park".... Har du tänkt på att du då behöver 140 balar hö??? Frågade jag honom när han hade efter en mycket lyckad "hösäsong" fått in alla balar i ladugården... 140 balar... Det är inte lite det... Han bara log lyckligt...

Det hjälps inte de är fina... Tror de känner igen mig lite nu... En av kossorna svarade mig med ett mjukt råmande när jag pratade med henne och kom ända fram för att lukta på min hand... Log länge....

Det är värst vad jag blir fotade i veckan... En annan kvinna fotade mig och skulle lägga ut mig på en blogg sa han som gjorde balarna och skrockade nöjt... Jag drack mitt vatten och talade inte om att jag med skule lägga ut hans arbete i en blogg, var rädd att det skulle stiga honom för mycket åt huvudet... =) Hö på sommaren och snö på vintern... Alltid på språng...

Senare på kvällen efter middagen ställde jag kosan söderut.... Tänkte på GÄ som blivit insnöad tre dagar i vintras... Inte var det något problem, ved fanns på gården och mat fanns i frysen... - Det var småmysigt... Eller koselig som han säger... Vägen är smal och krokig...
Varmt i bilen (ac: har lagt av) men jag kör med öppna fönster spelar Metallica så det hörs vida omkring.... Hem och klappa katten som tycker att det är varmt och sover mest....

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilken härlig tillvaro madame får mellan varven!

Leina sa...

Elisabet: Ja, en liten del av paradiset.