onsdag 18 juli 2012

Roadtrip


Jag och en kompis hade beslutat att vi skulle ta en minisemester..... Det visade sig inte allt för lätt att hitta någonstans att bo så här en vecka innan man skulle åka... Så kom jag på, Bettan och PV har köpt en husvagn som de ställt upp på gården för mågen som är superallergisk mot katter... Slog en signal och pratade med PV... Japp, vi fick låna den... Så ställde vi kosan mot Landet Halland på lördag em... Blev en dag senare pga fallernade bromsskivor... Broms på bil är bra att ha....  Fel prydnad i fönsterrutan dock!!!!


När vi kom fram hittade vi nyckeln direkt, öppnade dörren och möttes av en kelskjuk pElle som strök sig mot mina ben hela tiden jag stod i köket och läste brevet från Bettan. En lycklig Harry ville ut på promenad, naturligtvis fick han det...


En märklig sommar som saknar ljus... Kyla och mörker dominerar.... En ensam vissen midsommarstång som enda vittne att det faktiskt är mitt i sommaren... Känns verkligen inte så när man står i snålblåsten och fryser...


Efter promenaden åkte vi till affären och handlade... Elisabet satt i kassan och jag gömde mig bakom T:s rygg så att hon inte såg mig föränn jag stod mitt emot henne.... =D Väl hemma igen värmde vi den fantastiska broccoli och skinkpajen som Elisabet gjort åt oss. Sallad hämtade jag i trädgården.... pElle tyckte att det luktade otroligt spännande från bordet.... Den var otroligt god... Vi satt där med ett glas vin och njöt... Elisabet kom hem runt 22.00 och gjorde oss sällskap.... Länge satt vi ute insvept i en filt och hade det allmänt hur mysigt som helst....


Sent på natten när mörkret var kompakt, gick vi och lade oss i husvagnen.....


Dagen efter, söndag... Helsingör stod på schemat men vi blev övertalade att söndagar var "tråkiga" dagar att åka till Danmark eftersom alla affärer är stängda... Så det blev...... Ullared!!! Vi beslutade oss för att skippa vagnarna eftersom de är så bökiga att dra i affären... BIG misstake... BIG!!!! När jag handlat klart (efter 30 min) så vägde min bag BLY!!! Jag ställde mig på den plats vi bestämt oss för att träffas 20 min innan utsatt tid... Tröttast... Så kom T, han hade inte tittat på barnkläder... Han tog min bag och jag fick ta hans som är lättare.... Fast den blev tyngre och tyngre eftersom han plockade på sig saker allt medan vi gick.... =) Ullared är Ullared, handlade bara för 700 kr... Mest hushållsartiklar, men lite presenter slank ner också, modell... Lite roliga...


Elisabets första semesterdag, hon ville äta på Göstas, en fantastisk restaurang vid havet. Vi satte oss ute men gav upp efter en stund och gick in istället... Det blåste friskt, eller lite mer än friskt. Maten var väldigt god och sällskapet, som utökats med PV som kommit hem och G som kommit körandes på sin motorcykel och skulle sova över även han...

 För en gångs skull har jag inte bearbetat bilderna.... Men det är INTE varmt... Vågorna piskade in mot stranden....



Elisabet och PV vid havet.... Välklädda så här i mitten av juli....

Märkligt hur jag än försöker kan jag inte skriva under nästa bild.... G som fotar havet...





 Pensionatsfrukost... Scrambled eggs and ham... Gott bröd och rabarbermarmelad, skinka, ost... Nom nom.... Stilla frukost, först brummade G iväg på sin mc norrut... Vi tackade för oss för två väldigt härliga dagar och brummade iväg söderut...


 Över Hallandsåsen..... Mot.....


Helsingör, där jag skulle köpa DaCapo... Som bytt namn... Men jag köpte sex flaskor av detta starkvin som jag gillar... Sex flaskor kan te sig som väldigt mycket... Men jag är inte i Helsingör så ofta.... Det ska räcka länge... Det smakar som en mildare form av Campari... Man blandar ut det med apelsinjucie... Gott på sommaren som fördrink..... T köpte ingenting.... Vi gick lite (läs 5 min) på gågatan... Kassen med de sex flaskorna var tunga...

På färjan hem handlade vi lite.... Jag förbannade att jag lämnat den lilla kärran hemma... Men hela resan var väldigt oplanerad... Så, det fick gå ändå.... Vägen hem var vi väldigt tysta... Kändes som om det behövdes... Efter allt ljud i Ullared, färjan och IKEA (som vi hann på vägen hem)... Stannade på en outlet i Båstad som tyvärr hade konkursat... Men det innebar att de Timberland kängorna som jag köpte (ett par till Bill och ett par till mig, de två sista) kostade 400 kr/par, i en vanlig affär hade de kostat 1998 kr.... Vi var hemma lagomt till Lotta på Liseberg på tv.... Men det var tema Norge.... Inte så imponerande.... Så T gav upp, tog sina gulfiskar som han köp på Torp och körde hem för att bosätta dem i deras nya hem... Det nya akvariet...

Jag kröp så småningom ner i min egen säng... Ljuvligt... MIN säng....

Inga kommentarer: