fredag 12 oktober 2012

Tystnadsplikt

I mitt jobb finns det olika former av tystnadsplikt... Jag får inte prata om mitt jobb.. Eller, jag får inte prata om sådant som kan peka ut någon... Vi undviker att prata om jobb...

Idag så slutar jag 14.00... Fick veta just när jag skulle åka hem av en kollega att något hade hänt... Att en ambulans var utanför... När jag lämnade arbetsrummet och passerade matsalen satt ca 20-25 elever där och några kollegor... Satte mig bredvid en kollega och några elever... Fick veta att en elev hade blivit påkörd av en epa-traktor... Pratade på lite med eleverna för att lugna... Tittade på klockan och vände mig till kollegan och sa... -Jag går nu annars missar jag bussen och måste vänta en timme till på nästa buss... Hon nickade tittade stumt på mig... I personalrummet tog jag på mig skorna, plockade ner kappan, hämtade väskan... Sen slog det mig... ÅKA HEM????? ÅKA HEM??? Men jag kan inte åka hem... Sen återvände jag till matsalen... Lyssnade på informationen från skolsyster tillsammans med eleverna... Hjälpte några att ringa hem för att meddela föräldrar vad de varit med om...

När de flest elever gått hem sa rektor, skolsyster, kurator... Vi måste kontakta alla föräldrar.. ALLA... Meddela de lärare som är kvar... En fullständigt hysterisk jakt på föräldrar påbörjades..... Två timmar efter det att jag slutat var jag och min kollega klara... Några hann inte, fick ta hem mappar för att ringa hemifrån... Tror vi fick kontakt med alla föräldrar... För att meddela vad som hänt, vad som kunde hända deras barn i form av reaktioner i efterskott...

När jag kom hem var jag helt slut och knäckt... Vet inte hur det är med eleven...Vet inte... Vet inte... Får veta på måndag... Helt tom... Ledsen... Lite rädd.... Men vi har gjort vad vi kunnat för att lindra...

Inga kommentarer: