lördag 2 november 2019

Lagar mat på mitt sätt



Känns lite som grym crossover, Italien, Bohuslän, Frankrike och Spanien. Torsdagens risotto gav mersmak, men som vanligt använder jag inte recept och gör det på mitt sätt. Kom på att jag hade örter ute som jag nog borde ta reda på. Så jag började med att gå ut och klippa loss rosmarie, gräslök, oregano och lite mynta. Drog loss blad på oregano och rosmarie hackade bladen i min grymma örthackare från Tupperwear som med lite modifiering blir en ännu grymmare lökhackare. Som sagt var hackade rödlök med, allt blir godare med lök.... Kanske inte palt. 

Fräste löken på låg värme så den blev glansig, vräkte ner finhackade champinjoner och egenplockad förvälld kantareller som jag själv plockat i år. det fick steka en stund innan jag hällde på riset och finhackad vitlök. Risotto kräver TLC så jag rörde med träslev så varje riskorn blev täckt med olivolja som jag tillfört. Vet att man skall koka in lite vitt vin, fast något sådant hade jag inte hemma det fick bli den magiskt goda sherryvinägern som jag köpt på lösvikt på Olivolje etc. i Haga. Tro mig det blev inte äckligt. 

Sen var det bara till att ösa på varm buljong och gunga i takt med musiken på radion. Ösa, röra, ösra, röra, ösa, röra och svänga i takt med höften. I med örterna, ösa och röra.... När det var klart rörde jag ner smör, blomkålshack och finhackad röd paprika. Allt för att få lite, lite tuggmotstånd. Sen på med massor av riven parmesano reggiano. Röra, röra, röra... Sen upp i min fina salladskål som jag köpt när jag var opererad och behövde något stort som jag kunde bära när jag vinglade omkring med kryckan. Så det såg ganska roligt ut när det var en liten hög glansig risotto som jag ringlat tryffelolja på med ännu mera parmesan på, men det bjuder jag på. Till det drack jag ett gott Rioja vin. 

Så, risotto är nog från Italien, kantarellerna från Bohuslän, tryffel förknippar jag med Frankrike (vet att det finns på andra ställen, Gotland till exempel) och till sist vinet från Spanien. Sitter nu med datorn i knät och är grymt nöjd över att det finns risotto till minst fyra  middagar till. Vet att pasta och risrätter ofta drar in vätskan så jag hade planerat det hela och hällt på mer buljong när jag tagit min mat. Risotto skall vara lös och krämig...  Det ska va gött å leva... 

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag är inte så där vanvettigt förtjust i Risotto (har man hund och den har mått dåligt, vet man vad det påminner om ...), men har nu bjudits på detta hos såväl Maria som hos Anders och Maja. Riktigt smarrigt! Och Leina, det är inte Rosmarie du använt, det är Rosmarin :)

Leina sa...

Det vet du inte... =) Det kanske är Rosemarie jag använt... =D