söndag 24 november 2019

Överraskning

Mamma vad gör du nästa söndag? Tittade i min kalender och svarade att jag inte hade något inbokat... Bra då ska jag överraska dig med något, jag bokar nu. Du ska klä dig fint, vardagsfint... 

Överraskningar det är jag inte bortskämd med, numera ringer man alltid och kollar om man så bara ska hälsa på någon. I och för sig frågade hon om jag var ledig. Efter några dagar var jag tvungen att skicka ett sms och fråga om det var höga ljud.... Hon ringde upp och lämnade informationen -det är på operan... OPERAN???? Det kan var höga ljud och det fixar min tinnitus inte riktigt.... Måste fixa öronproppar som är kompatibla med mina trånga krokiga hörselgångar.... Ska vi ta Liseberg först? Det var nästa överraskning eftersom hon tidigare tydligt sagt att Lisebergs julmarknad var hon inte alls intresserad av... 

Gick in på Operans hemsida och såg att någon för mig okänd tenor skulle uppträda söndag kl: 16.00... Spännande, såg också att min absoluta favorit opera Carmen skulle uppföras... Men åhhhh!!! Det får bli en annan gång.... 

Söndag anlände jag satte mig på bussen som lämnade Munkedals centrum 10,12.... Dottern mötte upp och vi tog en kaffekopp ganska nära Liseberg medan vi väntade på att det  skulle öppna. 



Liseberg hade satsat på helt ny dekor, ja låtsassnön låg tät men nötknäpparna var nya. Köpte de jag alltid köper, souvas och julgranskulor, vita och handgjorda... Sen lite saker som sonen hade beställt. Vår strategi är att gå dit när de öppnar så man slipper trängas med massorna som vill vara där när det är mörkt så alla lampor syns... Det är hemskt, man kan inte ens nå fram till stånden då... Sen tog vi en lunch på Jos och promenerade sen ner till operahuset nere vid vattnet.  


Den grå hösten slöt sig om hela huset som enligt dottern är det fulaste operahuset i världen... På kanten till vänster kunde jag se en stor affisch med CARMEN på... Sa till dottern att nästa gång de sätter upp Carmen dåååå ska vi gå dit, även om det tar 10 år. Vi gick in, lämnade ifrån oss ytterkläderna och väskorna. Beställde ett glas vin var och förbokade var sitt glas till första pausen. Det var lugnt och avslappnat, de flesta var till min stora lättnad att de flesta var klädd vardagsfint, kändes helt rätt. När vi så satt oss och jag såg kulisserna som var rostfärgat stort och såg ut som en fabrik.... Förstår du nu vad du skall se???? I mitt huvud undrade jag varför tenoren skulle ha en kuliss??? Mack the knife? Det var det enda jag kunde komma på med en sån kuliss... Nej sa dottern och log... Tittade åter på kulissen och utbrast.... 


CARMEN!!!!!!!!!!! Dottern skrattade åt mig och nickade. 

Vi satt på sjätte raden och helt i mitten, helt magiskt. God jul, det här är din julklapp... Vågar inte tänka på vad de biljetterna kostar. 


Som jag har längtat att få se Carmen... Jag njöt hela tiden och var lycklig. Den är på franska men som tur är kunde jag nästan hela historien. Efter en stund upptäckte jag att de hade översättning på svenska och engelska högst upp över scenen.. 😂


När man förbokat vin så står det vid ett bord (vi valde stå eftersom vi skulle sitta så mycket). Det var väldigt smidigt och skönt att ha ett bord reserverat.. 


Här stod jag och var nervös och glad att jag beställt vitt vin och inte rött... 


Här är förklaringen till varför jag var nervös. En väldigt vacker klänning. 

När föreställningen tig slut så kände jag mig euforisk... Vi gick till Nils Ericsson terminalen, vi sa hej då till varandra med en kram och jag väntade en liten stund på bussen. Visste att jag skulle vara hemma 22:13, ja bussen kom till Munkedal c då. Men det var det sååååå värt. Tack favoritdottern för en sådan magisk julklapp... Det här kommer jag att leva på länge. Om jag var trött på jobbet den måndagen? Japp.... 😊

Inga kommentarer: