tisdag 14 juli 2009

Lördag på landet

Vi bestämde oss på torsdag att vi skulle åka på auktion, vi hade tre auktioner att välja på fredag, lördag eller söndag.. Valet föll på lördag, det var en riktig "bonnaauktion" det vill säga från ett dödsbo på gården där de hade bott.... Såg på väderprognosen att det kanske skulle regna lite... Men det är bara bra då kommer det lite folk resonerade vi.... Fick låna ett paraply eftersom jag inte hade några regnkläder med mig, KA tog både regnjacka och regnbyxor. Jag kokade kaffe hällde upp i en termos och bredde oss två mackor var. Sen susade vi iväg mot Kroken två mil norr om Ed. Jag har alltid tyckt att vägarna i norr har varit små, krokiga och smala... Tro mig de finns här med, auktionen var långt in i skogen bortom all ära och redlighet. Upptäckte att jag glömt min mobil hemma i farten men det gjorde inget meddelade KA, det fanns ingen täckning.

Stugan var liten och behövde mycket kärlek och omvårdnad men låg på en helt underbar plats inbäddad bland mjuka gröna träd. Som vårdträd hade de en gigantisk ek vars grenar börjat lägga sig på hustaket. Inte bra, taket var täckt av grön växtlighet det såg ut som ett sagohus vackert och förtrollande men oj vad jobb det måste vara innan det är iordningställt...

Det blev som vi trodde, regnet hade skrämt bort de flesta så de första utropen blev snabba och billiga... tio-tjugo kronor för fyndlådor... Jag köpte tre fyndlådor, en blev lite dyr 80 kr men där låg en slev och en (ni vet skopa med hål i för att fånga upp saker ur kokande vatten, ja kallt vatten med för den delen) av emalj, samt en massa roliga saker... Köpte även en pigtittare och en hel jättelåda full med gardiner från 50-talet. Skira tunna och otroligt vackra... En gammal lådkamera för 20 kr... I den lådan låg även skoblock... Eller... en träfot som skomakare använder när de skall göra skor, ett stort och ett par för barn... Söta... Två vackra jugend ljusstakar och tre gamla fotoramar slank oxå med, allt som allt betalade jag 380 kr, inte illa för så mycket "rat". KA köpte en gigantisk malmgryta och en lite mindre, en bunt med bilplädar även de 50-tal, en 4X2 meter stor svensk flagga i bommul för 20 kr, en mycket, mycket gammal liten söt träkista.... Vi var mycket nöjda med våra inköp..

Vi turades om att gå till bilen som stod på en äng en bit bort, vägen till huset var inte rolig, inte rolig alls.

Där nere till vänster står kitteln som Ka ropade in (den lilla) allt bröte som ligger i följde med på köpet.

På slutet var folk less och brötet som han gjorde större och större högar av gick inte alls att sälja... Men vi var kvar till slutet eftersom kitteln som KA ville ha naturligtvis gick sist... En ung tjej ca: 20-25 år hade köpt en massa saker... Till slut stod han och segade över en hög med saker, bland annat en stor otymplig hög konstig låda och annat bröte.... -Men om jag lägger på den här då? frågade han och lade dit ??? Något, jag minns inte vad, -Ja du får 10 kr sa den unga tjejen... PANG så slog han... Hennes min var obetalbar när hon insåg att det inte bara var den sista lilla saken hon köpt utan den 1½ kubikmeter stora högen som stod där... Hon började skratta smått hysteriskt och stirrade villt på högen.... Pratade med henne senare, när auktionen var slut... Hon fick lämna det hon inte ville ha... Behöver jag säga att hon såg något lättad ut....



När vi skulle hem hade det börjat regna igen.... Bilen som är en tung, tung Dodge Ram fastnade på ängen. Det hade KA redan räknat ut innan vi ens kommit på plats... Så när vi parkerade frågade vi parkeringsvakterna om det fanns någon traktor som kunde dra loss oss... Det fanns det... Två stycken till och med, för medan jag väntade på att KA skulle hämta en traktor från gården kom en ung man traskande över ängen. Han bodde i huset ovanför ängen och undrade leende om vi behövde hjälp.... Loss kom vi, hem kom vi... Började laga mat direkt vi kom hem.... Stekte tortillas med salami och ost mellan... Gott... 22.00 fick vi äntligen äta.... Såg en film sen somnade vi som stockar... Det är nyttigt att vara ute hela dagen....






Inga kommentarer: