måndag 20 juli 2009

Stockholm i racerfart

Tis-tors skulle vi göra Stockholm osäkert... Fast egentligen var det bara en dag eftersom vi kom fram till St-holm 17.45 på tisdag och for 16.10 på torsdag.... Första klass.. Helt suveränt, stora säten, gratis frukt, kaffe o te. Till och med hörlurar fanns det så att man kunde lyssna på radion som satt inkopplad i stolen.... Vi var 5 st i hela vagnen... Lugnt och skönt... Billigare än 2:a klass... Fattar ingenting...

Sushi, dottern ville ha sushi till middag. Hotellet låg på kungsholmen 10 min från Centralen, där på Kungsholmsgatan hittade vi ett hål i väggen som serverade sushi... Dottern började tappert med pinnar övergick sen till kniv o gaffe... Ja, ja... Huvudsaken man får i sig maten... =)



Efter middagen strosade vi runt i stan och hamnade så småningom på en irländsk pub... Där jobbade söta pojkar...


-Jag måste få ett turistkort.... Före kl 10.00 i city... Väntade på att PUMA affären skulle öppna. Hade sett ett par skor i skyltfönstret, den modellen har jag sökt efter i 2 år... Så vi väntade på att affären skulle öppna... Rea.. =)



-Du det blir många kort på dig bakifrån. Hojtade jag till dottern... Ute var det varmt, varmt, varmt... Men vi klagade inte utan gick stadigt på...

Riddarholmen var vårt mål, fast jag inte varit i Stockholm på många många år hittade jag förvånansvärt bra.... Eller... Jo det gjorde jag...


Fräck skylt.. Men inte såg vi några musikanter....



-Ställ dig där.... Turister i farten... Moderna museet var som vanligt helt fantastiskt... Dottern hade tur, de hade en gigantisk fotoutställning där oxå.... Vi gick länge och strosade....


Ben & Jerry... Glass som vi gillar........ Den med kakdeg i är bäst... Vet det låter konstigt men oj så god den är. Vi räknade ut att vi var antagligen tvungen att gå i två timmar för att gå bort glasen.. Det var den värd...


Dottern ville till en butik som låg på Söder... Så vi gick dit, naturligtvis gick vi åt fel håll och fick vända om... Tillslut hittade vi den Beyond Retro... Finns i London, Stockholm och Göteborg... Läcker affär...


Second hand, dottern handlade inget hon ville bara se den... Senare visade sig det att det fanns en filial inne i stan?????? Frågade dottern varför vi harvat genom halva Söder när det fanns en likadan i stan???? Hon ville se orginalet... =D Inne i stan hittade hon en ljuvlig chiffongklänning veckad i grått... Billigt... Den fick hon... Fin... Hon såg ut som något från en fransk modetidning...


Tog sen faktiskt tunnelbanan från söder till centralen... Gick till hotellet (blå linjen låg nere för ombyggnad) och duschade, bytte kläder och vilade i fem min sen rusade vi ut igen... Gick runt runt... Tittade på saker... Många affärer var stängda, semester... Inte bra.... Tänkte köpa en "julklapp" till hon som bor i buschen.... Men alla roliga affärer var stängde, låsta, mörka och ja tråkigt för oss men dottern påstår att de oxå vill vara lediga... Varför????


Tidigare på dagen hade vi fnittrande inväntat att Clas Olsson skulle öppna... Där köpte vi plastvinglas... I Tegnerlunden satt vi i gräset viftade på tårna och drack ljummet rosévin... Sms:ade Ka... Bara så han skulle veta att vi hade det bra...


Vi gick runt för att hitta en Indonesisk restaurang som jag ätit på för många år sen... Trodde det var på BirgerJarlsgatan eller där omkring. Kartan som dottern hade hand om åkte upp ideligen, vi studerade den ingående så fort vi skulle någonstans... Duktiga på hitta var vi... Eller hon... Vi gav upp sökandet och drog oss mot Gamla stan... Turistfällan nr 1 i St:holm.. Men vi var ju turister... Hamnade på en Thailändsk restaurang, ville ha något starkt... Vi fick en "tre små rätter". När vi ätit klart kom kyparen och undrade om det varit starkt... ? Nääää svarade både jag o dottern i korus... Sen plockade jag fram en av de fyra påsarna hotpepper från Nigeria jag tidigare på dagen inhandlat i Tajh Mahal på Krukmakargatan.... Det HÄR är starkt sa jag o log.... Han skrattade åt oss och skakade på huvudet...



Vi gick runt i gamla stan... Försökte undvika Västerlånggatan så mycket som vi bara kunde... Fann lugnet på smågatorna där det var nästan helt tyst och man kunde höra fåglarna kvittra... Vi hade gått hela dagen... HELA dagen från 9.30 till 23.00... På slutet ville dottern gå på bio, suckande gav jag med mig... Började gå mot gatan där jag vet att det fanns biografer, dottern började protestera och sa att vi gick på fel gata, bröt upp på en tvärgata.... Vi gick o gick o gick... Tillslut gick luften ur mig... Tänk på att jag är en tant... Dottern var lite besviken men vi drog oss hemmåt... När vi så återigen duschat och låg på våra sängar och slötittade på tv sa hon stillsamt... -Det är skönt att vara här nu.... Min kropp skrek av trötthet när jag vaknade på natten för att gå på toaletten kunde jag nästan inte röra mig, stapplade fram som en krigsskadad...



Men nästa dag var vi på G igen... Vi tog ett fika igen på Vetekatten... Tog en sväng genom Vasastan för att upptäcka att.... Just det, affärerna som dottern ville besöka var stängda.... Tror inte jag gått så mycket i hela mitt liv som under de här dagarna. Tillslut drog vi oss till Centralen där våra väskor var inlåsta.... Tog ett glas rosévin på O´Learys den tog 80 kr för ett glas... Höll på att svimma... Enligt dem så var det gängse priser för vin... ELLER????? Så då vet ni det På O´Learys ska ni INTE köpa vin... Men vi satte oss på terassen och pratade lite om allt möjligt...



-Shit!!!! Det ser ju ut som jag älskar pastell... Dottern var klart missnöjd... Hennes klänning och min väska (som hon lånat) matchade varandra något helt sinnessjukt... Jag skrattade så tårarna rann, tvingade henne att posa så jag fick föreviga det hela... Hon var måttligt road...
En timme satt vi på perongen, för trötta för att ta oss för något... Ganska nöjda med vår resa... Nu skulle vi bara åka första klass till Herrljunga sen lokaltåget till Uddevalla.... Var hemma 20.30.... Det tog mig nästan tre dagar att orka något.... Men det var så värt det... Sonen och Han jag var gift med hade rest till Helsingborg samma dag som vi kom hem, Kajsa var lycklig... Matte var hemma...

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tack för trevlig läsning .,. väldigt trevlig läsning och vackra bilder av en lika vacker dotter, som bara är sååååååå snygg i sitt korta hår!

(Duktig frisör ..-)

Leina sa...

Elisabet: Det var en härlig resa men jag blev helt slut mentalt efteråt... Ja visst blev hon fin i håret... Hon e fin hela hon... =D