onsdag 6 augusti 2008

Ibland.... Men som tur är bara ibland

Ja pc jag antar utmaningen... Men inte idag..... Kanske på fredag..... Idag är inte en bra dag för Leina. Idag vill Leina bara gråta.........
Så här kliniskt rent från prylar har mitt kök aldrig någonsin varit, inte ens då jag flyttade in för då var köket belamrat med miljoner kartonger. Varför det är så bortplockat? Därför att jag fick order om det....
I april ringde jag värden och sa att det var vatten under golvet... Igår kom de och kollade få se, hmmmmm... Augusti är det nu... Tog sin lilla tid... Det visade sig vara klinker och ekparkett under den blöta masoniten... Tänk er ekparkett i köket, klinkersen tydde på att det någon gång i forntiden stått en järnspis där i mitt kök... En järnspis... Hur häftigt är inte det?....


Kajsa var inte ett endaste dugg imponerad av deras framfart... Mera konfunderad och lite skraj... De väsnades tyckte hon, alldeles för mycket...

Så här såg det ut i morse.... Uppbruten klinkers... damm och bröte..... Och Kajsa har gömt sig.



I hålet under diskbänken visade det sig.... Fick lov att ställa dit torkstället.... Vi vill inte ha en katt som försvinner under huset... Sen kom en elektriker och fixade eldosan i hallen, sen kom värden och inspekterade arbetet... De som ska arbeta är inte här.. De är??? Och hämtar saker, något som skulle torka upp all fukt... På något sätt var de förvånade att det var blött där nere... Tänk det är inte jag, det har ju läkt i evigheters evighet, amen!!!
Men varför vill Leina gråta... Det här behöver ju inte hon betala.....
Fick ett samtal från broder i Skellefteåhamn idag. Han med datafirman Quialisort... Min hårddisk hade totalhavererat.... TOTALHAVERERAT, och kan inte han trolla fram det som finns där kan ingen. Jo man kan men det kostar många pengar... MÅNGA pengar.... Så i stort sett alla foton jag tagit under ett år är borta... Från det att vi flyttade hit till nu, jag vet man ska bränna dem på cd. Det brukade jag göra, men flytten hit tog så mycket energi, eller... Jag vet inte varför jag inte brännt, men det är mitt eget fel att bilderna är borta. Bara mitt fel, ingen annans... Några bilder hittade jag på den här datorn (jobbdatorn). Det som gläder mig mest är bilderna från juni/juli ifjol... När vi flyttade från Malå... De bilderna hade jag lagt i den här datorn, Det hade varit tungt om de hade försvunnit...
Vad Leina gjort hela förmiddagen...? Sparat foton till cd-skivor..... Sen har jag beställt en NAS (tror jag de hette) en X-tra hårddisk som automatiskt ska spara mina bilder där... Då har jag dem på två ställen.... + att jag ska bränna dem på cd skivor.... Om jag är ledsen? Men joooooo..... Jätteledsen....... =(




6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilket elände!
Jag gör som du .., dvs, har inte sparat och absolut inte bränt, jag vet inte ens om det går på min dator?

I mitt nästa liv ska det bli bättre.

Anonym sa...

Jag har varit med om samma sak. Det som gick sönder hos mig var min extra hårddisk, min backup där jag lägger foton. Mycket hade jag kvar på andra datorer men inte allt. Bästa vännens brölopp och det klara fotoalbum jag gjort klart försvann, för alltid.

För be dem gifta om sig. Jobbigt bara eftersom han bor i Moskva och hennes släkt är rysk. Det kostar en del att de skall åka över igen...

Men samma sak för mig, bara mitt fel.... och min sambos som rev ner hårddisken förståss :-)

Anonym sa...

Och sen om du vill vara riktigt säker så förvarar du en kopia av CD-skivorna hos någon vän, dvs inte i samma hus som där du själv bor. (i händelse av t.ex. brand)

Det Mörka Hotet sa...

Så himla tråkigt: kram på dig!

Anonym sa...

Åh, stackars! Jag lider verkligen med dig. Foton som är så roliga att ha.

Bamsetröstekram!

Leina sa...

elisabet: Se bara till att du har en cd som du kan bränna med... Kostar inte mycket... Du borde verkligen se till att dina bilder inte försvinner....

peter: Elände, att ta om bröllopsbilderna går inte alls... Jag var på en fantastisk studieresa i Amsterdam med omnejd. När jag skulle ta den absolut sista bilden på Schiphol la minneskortet i kameran bara av... Bara dog... Då höll jag oxå på att totalt bryta ihop. En hel veckas otroliga upplevelser bara borta. Men minnena är kvar. Lyckades tigga till mig några bilder av andra som var med... Men det är inte samma sak, de hade ju inte tagit bilder som jag brukar göra...

anita: Jo, jag brukar göra dubbla cd skivor... Men numer får jag tydligen vara glad om jag har brännt ner på någon cd alls... =)

dmh: Åhhh!!! Tack för kramen... Nu blev hon glad!!!! =D

matilda: Ja, för mig är foton så viktiga... Men jag jobbar på för fullt med att ta nya... Fryser ni i landet där nere?