onsdag 6 juni 2012

Nationaldagen

Som vi svenskar inte riktigt har någon känsla för... Tror jag beror på att inte många bryr sig om att Gustav Vasas kröntes till kung 1523 eller att 1809 års regeringsform utfärdades (vet någon ens vad det innebär?) En annan sak varför svenskar är lite kyliga mot nationaldagen är nog att det tills helt nyligen (2005) var en vanlig dag då alla jobbade...

Idag jobbar jag inte, idag har jag en välbehövlig vilodag. Som vanligt har vi jagat elever, kontaktat föräldrar blivit jagade av elever... kl 09.00 skulle betygen vara låsta... 09.10 lämnade en elev in sitt arbete, 09.30 kom nästa osv.... VAD ÄR PROBLEMET? De vet att saker skall lämnas in... De har i vissa fall haft två månader på sig... Nu får vi ändra i betygskatalogen på torsdag men sen är det kört.

Så nästa vecka skall jag forma en lista över ALLA uppgifter som en elev ligger efter i i ALLA ämnen... Japp så blir det ibland, listan är lång ohygligt lång... Varför det blir så? Låt mig citera eleven.

-javenne......

Översättning... -Jag vet inte.

Har inte beslutat mig för om jag skall vara ledig idag, eller om jag skall måla lite eller vara i trädgården. Tror jag i stunden beslutar mig för trädgården, solen skiner det är 15 grader varmt... Det blir trädgården.

Så ska jag baka en rabarberkaka.... Samma som jag bakade ifjol, får bli en nationldagstradition här...

Ha en riktigt härlig, skön, avslappnad, glad Nationaldag där ute.... =D

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag känner igen allt från pv .., han säger precis samma sak .., om elever som kommer och har glömt att lämna in uppgifter osv.

Hur ska det gå när det är dags för yrkesarbete?

"Nä, jag glömde att jag hade jobbarhelg ...!"

Leina sa...

Vi säger samma sak... Men jobb ligger långt fram för dem... Har ett praktexempel... Killen som jobbade på firma X som för övrigt pappa ägde.... Han gick upprört till kvinnan som satt på ekonomitjänsten och visade lönepapperet... Han hade fått betalt för 8 dagar... -Jag har faktiskt MÅNADSLÖN!!!! Varpå hon svarade... -För att få ut hela månadslönen MÅSTE man jobba månadens alla vardagar....Häpp!!! Sann historia... (från Malå)... =D

Elisabet. sa...

,-))))

Pv kan ibland berätta sånt som man knappt tror är sant och dom är ju ändå färdiga för studenten!

Men det var inte det jag ville .., jag vill få ditt mobilnummer - det har jag inte i min nya tfn -. Kan du mejla mig det? Inte finns du på hitta.se, heller.