lördag 22 juni 2013

Midsommarfirande modell lugnt och stilla


Hämtade dottern i Uddevalla, den varma fuktiga luften som slog emot mig när jag öppnade bildörren var overklig.... Har varit förkyld några dagar vilket har satt käppar i hjulen... Jag är i starkt behov av att få gräsmattan klippt... Verkligen....



På facebook skrev alla om all god sill och snapsar som skulle förtäras..... Jag och dottern beslöt att Liberiansk palmbutter med kyckling, drivor av vitlök och västafrikansk hotpepper skulle vara perfekt till två förkylda kvinnor... Oj, så gott det är, försökte äta långsamt... Försökte... Dottern fick med sig tre portioner med sig hem... Jag skall äta imorgon med...

Sen sjönk vi ner i var sin ände i soffan... Såg lite tv sen tre filmer på raken, allt medan grannen hade en dunder midsommarfest där det spelades HÖG musik och skrålades i tältet som de spänt över altanen... Att vara förkyld på midsommarafton som jag och dottern var medför vissa fördelar. Vi vaknade relativt pigga och fräscha. Ont i huvudet hade jag men det var pga väldigt mycket hostande.



När vi avverkat frukost och tittat på varandra nog länge föreslog jag en stillsam promenad... Vi gick ner till centrum och när vi närmade oss Jilles antik såg jag att det var öppet så då slank vi in där. Det är en upplevelese varje gång. Just nu hade de 50% jag köpte lite olika stora tallrikar och annat för att göra ett flervånings kakfat. Dottern hittade en väldigt fin lampfot modell industri... Hennes lampfot gick på 70 kr och mina alster gick på 30 kr... Sen hittade vi en kamera modell JÄTTE som skulle kosta ca: 1000 kr helt underbar... Men... Dyr månad...

Bojan som dottern provar är från de skepp som fraktade fångar till Marsstrands fästing 2000 kr skulle den gå på. Fick ett enormt habegär men jag hejdade mig, men visst hade den varit småkul som dörrstopp... Till saken hör att jag har en släkting som faktisk antagligen har burit dylik tingest då han var inspärrad på Marsstrands fästing... Tragiskt men sant, vi pratade om människoöden och var rörande överens om att vi lever ett bra liv jag och min dotter...

Sonen ska vi inte prata om, han och hans sambo är nu på semester hos hennes familj i Helsingfors. De tog en avstickare till Tallin när de ändå hade semester... Helt rätt...


Kunde inte motstå de vackra tomaterna, de fick bli sallad till den tidiga middagen idag... Tomatsallad och vattenmelonsallad fick slå följe med den grillade kycklingen... Det var inte äckligt... =D



Sen satte sig dottern på det för dagen ovanligt långa tåget, kom på att många skall hem från Smögen....

Nu sitter jag ensam i mitt hus med tv:n som sällskap, ja och så datorn förstås... Det är tomt och tyst... Försöker nu lista ut hur jag skall få katten, kattsandlådan och stor väska på tåget till Gbg när jag skall vidare till Dublin senare i sommar... Den dagen den sorgen....

Inga kommentarer: