lördag 1 september 2007

Bra med duktiga barn


Nu är vi mätta och belåtna…. Dottern var lite bekymrad över att det såg så lite ut på tallriken. Vi tröstade henne med att vi skulle ju äta kladdkaka till efterrätt, med glass… När vi hade ätit klart tittade vi på varandra med stora ögon. Vi var MÄTTA!! Grundligt mätta, oj så gott det var. Nästa helg är det sonens tur att göra lördags middag, dottern skall ge honom en mattidning eller en kokbok där han själv får välja vad han skall laga. Det är lika spännande varje gång.

Så skönt det är att inte behöva laga mat varje lördag, så skönt det är att ha barn som är oerhört duktiga på att laga mat…. Det är något som jag är riktigt nöjd med, att jag tvingat dem att lära sig laga mat.

Nu skall jag göra kväll och sätta mig i vardagsrummet med sonen och invänta dottern som måste diska efter att ha bjudit på middag… Det ingår också i avtalet…. Laga mat och diska… Ha en trevlig helg på er där ute…

=D

2 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Wow, så duktiga barn du har!

Hm, undrar ifall mina bekväma döttrar skulle kunna gå på kurs hos dig...?


DMH/Samuel

Leina sa...

samuel: Ha ha ha... Det är bara till att skicka hit dem... Fast det är bara till att säga att nästa lördag/söndag lagar du mat... Sen håller man fast vid det. Sonen var 12, dotter 10 när jag införde den idén. Ibörjan var det snabbmakaroner o falukrov. Så småningom kom de på att de kunde göra mat de tyckte om. Nu är de så stora att de lagar riktigt avancerad mat... Superskönt att slappa i soffan två av tre lördagar.