fredag 21 september 2007

Liberia in my heart

Kvällen har jag tillbringat framför datorn på youtube... Liberia, Yekepa och Nimba var de sökord jag använde. Log och var våldsamt ledsen om vart annat.... Bilder från tider som varit, bilder jag kunde känna igen mig i. Filmer jag inte ens vågade se, om barnsoldater och helvete... Samtidigt sökte jag reda på en låt som poppade upp i mitt huvud. En låt som jag minns från min barndom i Liberia.... I can se clearly now med Johnny Nash. Hittade oxå Jimmy Cliffs version.... Eftersom jag är våldsamt förtjust i Jimmy Cliff så kunde jag inte annat än att sitta i soffan och nynna med i låten medan kroppen mjukt gungade med i rythmen. Jimmy Cliffs version är en video till filmen Cool runner (tror vi, min son o jag att filmen hette) som var en mycket rolig film om ett jamaicanskt bobsledg team som tävlade i OS. För övrigt en sann historia.... Välj själv er favorit.... Jag älskar bägge versionerna.




7 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Bra skrivet - det väcker frågor och tankar även hos mig.
Kanske till och med ett blogginlägg. Vi får se ifall jag får tid i helgen. Tack!


DMH/Samuel

Leina sa...

dmh: Tack! Ser fram emot att ev få del av dina tankar som jag har väckt... Trevlig helg!

Anonym sa...

Jag såg filmen, John Candy spelade coach! Det var ganska rolig, minns jag.

Anonym sa...

Cool Runnings var bra både med humor och glädje. Tänk att det dessutom är sant och att dom vågade. Den filmen blir jag iaf glad av.

För mig är afrikaåren mer Jimmy Cliff än Johnny Nash. Har för mig att du och jag är lika gamla/unga f.62 har inte fyllt ännu (depends who says what) och vi flyttade från Liberia till Ghana 1969.

Nu har jag även lyssnat på Johnny Nash nästa låt och jovisst minns jag sångsättet och sången men inte att han heter Johnny Nash.

För alltid hooked on reggae och afrikanska rytmer.

Vi sågs på Fars Hatt och jag har hängt med sedan dess men bara som "tjuvläsare" inte som kommenterare, sorry.

Bortsett från låtarna på Fars Hatt så är Miriam Makebas "Pata Pata", Harry Belafonte "Banana Boat Song", Bert Kaempfert "Afrikan Beat" (signaturmelodi för båten Aureol som tog oss från Liberia till Ghana osv.

Leina sa...

matilda: =D Jo det var en jättebra film.... Nu har vi varit och hyrt två filmer på biblioteket. Blade runner (som jag gillar) och ungarna valde thank you for smoking... Kvällen är räddad.

carina: Hej på dig! Och välkommen ut ur anonymiteten... Tittade som snabbast in hos dig. Skall göra ett längre besök senare. Kommer inte heller ihåg namnet Johnny Nash men jag känner igen rösten... Fars Hatt... Det var ett tag sen, måste komma ihåg att betala in för nästa träff. Tror att det var innan 1 okt.... Kul att du kommenterade... Ni flyttade nog innan vi kom till Liberia, tror jag... Ja jag är född "62... Ha de gott....

Marge_II sa...

Tur att man inte behöver välja - men vore jag tvungen så ger jag min röst till Jimmy Cliff. Rätt svag för cool reggae.

Leina sa...

marge_ii: Japp som sagt var, jag håller med dig.....