lördag 12 januari 2008

Fredagslyx

Souvas.... Lättrökt renkött.... Köpte en bit (som visade sig tack o lov vara färdigskuren i lövtunna skivor) souvas på Liseberg när vi var där i december. Nu plockade vi fram den.... Om det var gott? Det var gudagott.... Champinjoner som man steker i smör skvätter på lite japansk soya sen täcker man med grädde (japp det är GI), ½ rödlök finhackad bryns på svag värme, lite finstrimlad bacon får steka med löken. ta bort löken o bacon ur pannan. Stek souvas i fettet från bacon.... (Fortfarande GI) Om det känns nödvändigt salta med lite salt, grovmalen svartpeppar skakas över med lite tillhörande höftvickningar.... För rätta känslan bör man ha en inhyrd same som jojkar i bakgrunden.... Alternativt en cd.... Nu hade jag varken eller det gick ändå. När köttet är stekt tillsätt lök och bacon och häll över grädde.... Varför jag stekte o kokade champinjoner separat var för att dottern inte tycker om just champinjoner. Nu visade det sig att hon inte tyckte om souvas heller.... ? Så vi hällde ihop champinjonerna med köttet samtidigt kokade vi Dinkelris.... Sallad och lingonsylt (Näää, inte GI) fullbordade det hela. Det bästa med det hela... Det blev över så vi kan äta en gång till... Tack dottern som inte ville ha.... Puss på dig! <3

6 kommentarer:

Lena sa...

Det både ser och låter gott! Min pappa brukade läsa recept och utbrista: Höör ni inte vad gott det är?! Jag har nog samma ådra:)

Leina sa...

panter: Det är gott, eller så är det för att det smakar "hemma"... Jag är nog som din far... Läser recept och känner hur god maten är...

Elisabet. sa...

Här är en till. Men jag lagar sällan till det jag läser, till skillnad mot för Leina som är makalös när det gäller matlagning.

Leina sa...

elisabet: Men det är bara när jag bakar som jag slaviskt följer recept. Sällan när jag lagar mat.... Till o med sällan jag har recept... =) Tack!

Anonym sa...

Inte souvas, det heter suovas, det finns inget samiskt ord som stavas sou utan tvärtom suo!
Hälsar en samisktalande.

Leina sa...

Men orka!!!!!!!! OK! Rökt djävla renkött.... Sen får det stavas hur som helst det skiter jag fullkomligt i..... Jag behärskar inte Lappska.....