torsdag 17 januari 2008

När trötta fröknar vänds till pigga glada fröknar

Här! Den här ska du ha Leina!!!! En liten grabb i årskurs sju räcker leende fram en knallorange blomma….

-Vad är det? Säger en klasskompis och rycker till sig blomman så att stjälken och blomman flyger åt vart sitt håll… Han plockar upp den och granskar den ingående… Vänligt men bestämt tar jag varligt ifrån honom delarna och säger helt lugnt att nu var det ju så att det var min blomma…. Jag hade fått den….

-Ja, så är det! Det ÄR Leinas blomma, du ska inte röra….

Grabben som slitit den ur mina händer ser smått skamsen ut och nickar… Jag blir alldeles stum, det här är nämligen grabbarna grus, de man inte riktigt har kontroll över… Han tittar mig i ögonen och ler… Säger sen… -Ja, det där är Leinas blomma…. Han nickar till och går mot dörren till bildsalen… Lektionen skall starta om några sekunder. Varsamt stoppar jag blomman i ryggsäcken… Imorgon måste jag lokalisera varifrån blomman är…. Lärarrummet????

4 kommentarer:

Lena sa...

Så fint!
Ett av livets guldkorn.
Jag småler lite över blomman... det finns fler som tycker att färg behövs idag.

Leina sa...

panter: Japp, blev så glad så glad... Även om orange inte är min favoritfärg alls... Inte plastblommor heller... Men den här håller jag ömt mot hjärtat...

Det Mörka Hotet sa...

Åh, vilken himla rar liten grabb!

Leina sa...

dmh: Ja men annars skulle man inte orka vara lärare... Om inte 98% av våra elever vore sånna goingar.... Det är de 2 procenten som inte mår så bra som gör en sååååå trött och tar såååå mycket av ens tid...