söndag 6 januari 2008

På begäran, receptet på Havsgryta

Här är en variation på samma gryta, den jag gjorde när jag var ensam.....

Eftersom jag aldrig mäter eller följer recept så blir den lite annorlunda varje gång jag gör den. Men det är det som är charmen med matlagning tycker jag.

Och här nedan kommer receptet eller anvisningarna till min

"Havsgryta"....

Egen tillverkad buljong från kokta räkskal (alternativt vatten och hummerfond). Hur mycket??? Lagomt, har ingen aning kanske 3 dl. Jag brukar koka ihop buljongen så den får mycket smak...

Ett paket saffran, rakt ner i buljongen + lite olivolja...

Ett glas vitt vin, samma som du tänker dricka till.

En finhackad gul lök, som får koka med buljongen.

En finstrimlad fänkål, samma sak, rakt ner i buljongen. Låt koka en stund.

En kartong tomatsås, eller passerade tomater. Helst kravmärkt.

Grovmalen svartpeppar, timjan, dragon....

Babymajskolvar, jag brukar dela dem i tre delar...

En burk cannellinibönor, eller andra förkokta vita bönor. GI ni vet.

Fisk, det man tycker om, lax, torsk, havskatt, skuren i 2 cm stora kuber.... Lägg ner den i buljongen låt koka klart. Det går jättefort.

Ta grytan från värmen och lägg i musslor, köp de stora (har inte sett dem någon annanstans än här på västkusten) alternativt köp med skal på. Sen är det dags för räkorna, måste vara räkor med skal som man själv skalar. Alternativt tvingar någon annan att skala åt en...

Lägg sen på drivor av persilja, helst blad.... Servera cream fraise med vitlök i och vitlöksbröd till.

5 kommentarer:

Lena sa...

Tack!

Leina sa...

panter: Det var så lite så.

Anonym sa...

Otroligt! Jag orkade läsa ett helt recept utan att somna! Så här skulle alla matrecept skrivas, tycker jag.

Leina sa...

matilda: Men tack, hmmmmm, man kanske skulle slå sig på kokbokstillverkning... =)

Anonym sa...

Det är inte alls en dum idé. De flesta kokböcker jag någonsin bläddrat i är så tråkiga att pärmarna trillar av. För mycket siffror och för många listor. Det är bra mycket roligare att höfta till det.