måndag 13 augusti 2007

Nytt liv för Kajsa

Sen sitter hon i fönstret och vill ut igen.

När vi kommer hem "dör" hon bara ihop på golvet och rör sig inte ur fläcken.

















Bilderna börjar här och går uppåt....

Katten som hela sitt liv har sprungit in och ut som hon ville, ja nästan, någon var tvungen att öppna dörren…. Eftersom hon är en hona så har hon ett väldigt litet revir och for aldrig långt bort. Dessutom är hon steriliserad så hon var väldigt hemmakär. MEN!!! Nu är Kajsa en innekatt, första veckan gick bra då sov hon helt utmattad av allt jamande under bilresan ner. Men så en dag upptäckte hon att det fanns ett ”UTE” även i Uddevalla. Dottern gick små promenader med henne, ibland gick jag.. Sonen däremot blåvägrar, det är inte manligt att gå ut med katter i sele….. ?????

Det är ungefär som kollegan som inte tycker att det är manligt med neongrön utanpå väst med reflexer när man kör motorcykel… Ha! Jag vet en som fyller 50 nästa gång…. Då blir det en väst men inte en neongrön, det vore elakt. Nej, det blir en rosa…..

Eftersom dottern är i Ronneby hos sin kompis ENEMY (som dotterns o sonens lilla två-åriga kusin kallade dotterns vän) så är det jag som går den dagliga promenaden med katten. Att gå ut med en katt är inte som att gå ut med en hund…. Mitt i alltihopa lägger hon sig ner och filosoferar över livet…. Hon har tre ställen, en murken soffa, ett stenparti och en gräsmatta med decimeterhögt gräs. Funderar på att ta med mig en bok nästa gång vi går på promenad. Men jag har börjat tycka att det är dagens bästa stund. Jag sitter där och filosoferar med Kajsa, ibland pratar vi med varandra (tro inte att jag förstår något) men för det mesta är vi helt tysta och det är så skönt. Känner hur hela jag varvar ner totalt och landar i mig själv, precis vad jag behöver…. Välkommen att följa med oss på vår promenad uppför Trappgatan och sen nerför Rävgiljet

Leina o Kajsa

14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ååå, vilka härliga bilder, Leina!
Och så fint det verkar vara i Uddevalla ..., i alla fall där du har fotograferat.
Vackra små trähus.
Det påminner lite om i Varberg.

Leina sa...

elisabet: Ja det är så fint där uppe, det ligger nära vårt hus... Har varit där o gått även utan katt... =D Har nog tänkt tanken att just Rävgiljan skulle du gilla, precis som café Yerba.... Måste dit o fika med kamera snart... Fast nu ska det ju regna i evigheter igen.... =(

Villa Nian sa...

Så fina bilder och så fin hon är! Tur att hom gillar att gå i sele :-)

Anonym sa...

Vem vet - jag kanske hänger på er promenad någon dag när jag är inne i Uddevalla... ;-) Skansberget är fint att promera på också eller varför inte dalgången mellan Bjursjön och Elseberg. Det finns allt en hel del vackra ställen i Uddevalla.

Anonym sa...

Fina bilder, det verkar vara en mysig omgivning!Nytt liv för er alla dessutom! Hur funkar det för de andra-inte katten då? Dina barn gillar de stället? Och din man?

Leina sa...

tina: Sele hade hon provat på förr så det var inget nytt.. Så det fungerar jättebra.

jessica: Guidad rundtur på Skansberget, dalgången mellan Bjursjön o Elseberg mottages tacksamt... Jag vet inte ens var de ligger...

emson: Barnen trivs, tror jag, dottern är i Ronneby så jag kan inte fråga henne... Hon trivdes nog i Växjö. Ville gå skola i Malmö men jag sa nej....! Sonen trivs, jagar jobb. Han som var min man trivs nog bra där han bor, inte i Uddevalla.

Anonym sa...

ooops:( Jag visste inte om jag var för nyfiken ang. din familj...sorry Leina...det var trist att höra. Du verkar dock trivas så även barnen, så jag får önska er lycka till i det nya livet!

Leina sa...

emson: No danger on the roof.. Det är lugnt....

Det Mörka Hotet sa...

Mysiga bilder och vilken superfin katt ni har!


DMH/Samuel

Leina sa...

dmh: Ja hon är superfin.... Fast inte 4.30 på morgonen då jag vill sova.... =)

Anonym sa...

Kul att följa dina och familjens vidare äventyr.

Leina sa...

kersin: Hej på dig....! Fick en diger lunta angående nästa KS. Var tvungen att gå igenom alla ärenden. Men samtidigt var det så skönt att inte behöva läsa igenom allt noga... Nu hoppas jag att du är den kerstin som jag tror du är... Annars fattar du nog ingenting.. =D Hälsa alla....

Visionary soul sa...

Ja, vilka fina miljöer du har omkring dig nu! Hoppas Kajsa vänjer sig vid att vara innekatt - så där slut kan hon ju inte gå omkring och bli, varenda gång hon får känna på "utelivet"... ;-)

Leina sa...

vs: Jo vi hoppas också att hon ska ge sig.... Men det är alltid något nytt konstigt som hon möter ute varje dag.... =D