söndag 12 augusti 2007

Palt och pannacotta

Mulet men varmt, inte riktigt paltväder men det får man leva med. Lite spännande är det eftersom vi gör GI-palt…. Så vi vet inte riktigt om den kommer att vara ätbar. För säkerhets skull så har vi gjort pannacotta om vi behöver lite tröst….

Dörren in till mitt sovrum var i stort sett av glas vilket inte kändes riktigt bra. Voila! Lite frostlack och så var den saken ordnad. Plus att det ger mig lite Lapplandskänsla om jag skulle drabbas av lappsjukan. Risken är liten men då kan jag bara titta på min dörr och minnas hur mycket jag hatar kyla och hur jag fullkomligt hatar knarr under skorna av snö när det är kallt….

7 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Bra/smart jobbat!

Jag är alltid lite skeptisk lite hälsovarianter av traditionell husmanskost men följ gärna upp palten och skriv ifall det var gott.


DMH/Samuel

Anonym sa...

Frosteffekten på glaset är jättesnyggt. Hur fixar man till det? Har aldrig hört talas om frostlack.

Leina sa...

dmh: Man kan göra palt på havregryn istället för potatis... Sen ändrade vi på det lite mer. Fullkornshavregryn, kornmjöl och dinkelmjöl istället för vetemjöl.... Vi ska ge det en chans till men med vanligt havregryn och vetemjöl... Misstänker starkt att vi återgår till traditionell palt och äter det väldigt sällan istället... Fast det var inte äckligt... =)

matilda: Jag köper det på Panduro... Sprayar och det blir froststjärnor av sig själv... Magiskt.... Jag brukar göra det på glaslyktor, blir jättefint.... Om du inte kan få tag i det kan jag skicka till dig.... De väger inte bly.... =D

Anonym sa...

Jaha! Jodå, det ska nog finnas här, det finns massvis med pysselbutiker. Tack i alla fall!

Marge_II sa...

Palt utan potatis kan aldrig kallas palt!

Signatur: Upprörd Pitebo

;-) ;-) ;-)

Anonym sa...

Snö o minusgrader är en r-i-k-t-i-g vinter!!! lycka till med slasket o snålblåsten..

västerbottning ;)

Leina sa...

marge_ii: Jag är benägen att hålla med dig... Hädanefter skall jag kalla dem för Havreklumpar... =)

Stoppa klimathotet!: Jag tycker inte om r-i-k-t-i-g vinter, föredrar slask o snålblåst, tidiga vårar o sommrar samt varma höstar... .=)