torsdag 9 april 2009

110 mil i ett svep....

Dimman låg tät när vi klockan 06.10 susade iväg norrut, så tät att bilens front var täckt av en ishinna.... Kaffe i termos och hemmagjorda mackor är gott, sen kan man ju stanna när man vill vilket är oerhört praktiskt när man väl har passerat Sundsvall och kör inlandsvägen norrut....

Innan vi slutade lånade jag två böcker (talböcker) på biblioteket i skolan. Peter James bok Levande begravd lyssnade vi på vägen upp.... DEN var helt klart otäck, resan gick fortare än vanligt, det var bara kroppens signaler som talade om att vi hade rest långt. Igenkännande.... Snögubben i rondellen brevid Hotell Lappland i Lycksele...

På andra sidan var ispelaren som växt sig oerhört hög.... Vi susade förbi.......

När vi svängde in på Blå vägen kände jag ett lugn, varje kurva varje raksträcka kan jag utantill... Den här vägen har jag åkt många gånger.... Mååååånga gånger... Så dök den upp... Postlådan som mamma en gång för många år sedan beställt av mig.... Inne hade mamma bullat upp med massor av fika... Gravad lax, hemgravad.... Som jag längtat efter dem...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter väldigt mysigt, på alla sätt - hoppas att ni får en glad och fin påsk här i Norrland! :)

Kerstin S sa...

Ta det lugnt nu när du ska hem Leina! fast ni är väl fler chaufförer så hälsa dem också. Tänk på ecodriving så blir också börden glad!

Kerstin igen sa...

Obegripligt att jag skrev så tokigt. Börsen ska det naturligtvis stå.

Leina sa...

livetleva: Fast vi åkte hem innan påsk... Så vi har som egentligen firat två påskar... Himla praktiskt...
Kerstin: Satt o lyssna på böcker både på upp och nedvägen... Chauffören är barnsligt åkrädd så det var bara en chaufför... Samt att jag inte kör än efter olyckan... Inte bra... Fortfarande lite yrslig... Men det blir bättre...