torsdag 23 april 2009

Jag är lite efter... Så här firade jag påsk i norra Bohuslän

Det blev lite stressigt... 9.30 fick vi veta att vi skulle vara färdig för avfärd 10.00.... Vi hade inte ätit frukost än eller kokat kaffe... Eller gjort mackor... Ute gjorde sig våren påmind...



Vi hann... Klart vi hann... Färden gick till Resö... Varje långfredag åker de iväg... Grannar och släktingar på en vandring i närområdet för att se på olika sedvärdheter eller naturupplevelser... Klart jag ville med...

Efter en kort promenad kom vi till kyrkområdet... Kunde inte låta bli... Vilket läckert efternamn...



En av deltagarna gjorde oss uppmärkasammade på att de på en del gravar hade snäckskal istället för mackadam på gravarna... Är man på en ö i Bohuslän så är man.. Läckert tyckte jag...



Kyrkan.... Brun.... Jag har nog aldrig sett så många kyrkor under hela mitt liv som jag sett här nere... Det är kyrkor överallt och en del är pyttesmå... Men de finns i alla fall... I varje liten by...



Skogen var mäktig... Lite trolsk... Vi gick på led... Jag kom hela tiden efter...


Mest för att jag hittade saker att fota.... HELA tiden... Som här... Blåsippor... Det är jag inte bortskämd med... Inte i dessa mängder i alla fall... Den lilla tuvan jag hade i trädgården går inte att jämföra med...


Efter en ganska lång promenad skulle vi fika i alla fall, det blåste ganska friskt så vi sökte oss bort från havet..... Till en plats som hade lite lä... Tidigare hade vår guide talat om för oss att ön och vattnet runtomkring skulle bli Sveriges största nautiska naturreservat... Spännande...




Så här var det..... Vi hittade inte kaffetermosen så istället fick vi nöja oss med påskmust och vatten... Mackor och så natruligtvis lite godis... (jag vet, det var inte lördag... Men det var påsk!!!)


Är fortfarande oerhört faschinerad av allt vatten... Av vyerna... Det är helt hänförande, bedövande vackert...


Mera vyer....



På slutet av vår vandring kom vi till samhället..... Vi stannade vid Tempo och köpte oss var sin glass.. Det tyckte vi att vi var värda.... Lite kyligt men gott...


Grannens hund vägrade gå en meter till när vi kom till parkeringen... Helt slut var han stackarn... Vi var nog ganska möra vi med... Nästa år skall vi till???? Som om jag minns vad det hette... Men det var i Bullarebygden i alla fall..... =D



Dagen efter så jobbade vi för fullt i trädgården... Lillen var nöjd med att solen tittade fram... Det var KA oxå eftersom han fick testa sin nya solpanel som han införskaffat... Jodå, den fungerade bara fin fint....



Vi tog en sväng mot stallet KA ville visa att det minsann fanns blåsippor där oxå... Tänk det fanns det... De är vackra.... Gillar den intensiva blålila färgen... Sen hjälpte vi dottern i huset med hästarna, jag fick krångla mig upp på stallvindan och kasta ner hö med hjälp av en högaffel... Tungt men väckte gamla minnen från barndommen....


Det är inte bara blå blommor som tinar fram på våren... En Ford kröp fram under en pressening... Startade fint och mullrade så där som gamla amerikanska bilar gör...


Frukost Söndag morgon, vi skulle på en promenad, flickorna hade tagit ut hästarna i hagen framför huset... Fridfullt att se dem gå omkring och beta medan man åt sin ostmacka.



Antagligen en "skräpdamm" från längesen... Där man la fiskrenset... Eller något sånt... Får kolla upp det med KA hur det egentligen var.



Cheeba satt och tittade på männen med de höga stövlarna som vadat ut i vattnet för att fiska. Någon gång i sommar skall vi ut och röja upp lite här, kommer att bli en fin plats att finna ro på. Grillplatsen finns där redan så även ett skjul. I skjulet står en spark.... =)

De två döttrarna och mågämnet tog sig en ridtur, ja mågämnet är nog ingen van ryttare... När han satt på sadeln på den ena hästen fick han bannor... Hon frågade om han hade tänkt rida baklänges??? Sadeln satt bak o fram... Bara till att börja om från början..

Under den här presseningen i hästhagen ligger det en gäststuga... Eller det som skall bli gäststugan... Ritningen finns, ett stort rum en toalett och en köksalkov.... Blir nog bra...


Tog en liten tur upp över landet, naturligtvis har jag glömt vad platsen heter. Men det var väldigt vackert, såg att det låg is kvar på sjön... På sommaren är det nog en hel del folk här som badar, campar och spelar freesbeegolf... Får återkomma senare...



Förundrades av de smala kurviga grusvägarna här nere... Trodde i min enfald att det var något som vi fick dras med i Västerbotten bara... Icke, finns gott om dem här nere oxå... Fast utan tjälskottsgropar...


Isis låg och gonade sig i sängen.... Passade på när jag hade bäddat sängen klart... Låg där och rullade runt, tvättade sig lite, plirade på mig med ögon som sa... -Pilla mig på magen är du snäll...
Det här var ett litet utdrag av påsken i norra Bohuslän...... Imorgon ska vi på auktion....

Inga kommentarer: