måndag 27 april 2009

Torpet på landet långt från havet

På väg till torpet på landet stannade vi till på Nordpolen (som jag skrivit om några gånger förut). Kaffe och var sin moccabakelse beställdes in... KA bjöd eftersom jag fyllt år dagen innan och tanken på att dela en tårta kändes lite övermäktigt... För den som besökt min blogg tidigare kanske minns berättelsen om mina försvunna kläder... Det var alltså när vi fikade här som jag misstänkte att väskan kanske försvann... Nu stod den ju lugnt kvar på min säng hemma... =)

Tänk att det första jag såg när vi närmade oss torpet var att just invid bron växte det blåsippor. Blev alldeles varm innuti, tänk att något så litet kan väcka så starka känslor... KA visade mig senare på några konstiga blommor på gårdsplanen. De såg ut som blåsippor men var knallrosa... Det visade sig senare att blåsippor kan ha många färger, fast då kallas de kanske inte för blåsippor...

Inne på väggen hängde rivjärnen från amerika som inhandlats förra gången vi var där.. Då det var
-13 grader och massor av snö ute...


Den här gången röjde vi kvistar och fällda trädstammar på tomten, sökte fram utemöblerna och drack kaffe ute i solväggen... Plockade fram en färgglad filt att sitta på urinvägsinfektion vill man inte få när man är på landet och utedass är enda alternativet.... Näpp, det vill man inte ha...


När vi hade röjt klart och gjort kväll satte vi oss vid solväggen igen läste gamla tidningar som följt med huset jag drack en GT och KA läppjade lite stillsamt på en Cuba libre... Livet var ganska gott...


-Det här går ju inte.. Sa jag till KA... -Inte kan man sitta här och dricka grogg i plastmuggar... Någon ordning får det allt vara.... Föreslog att vi skulle åka till Tidan nästa dag för att köpa glas på loppis.

Det var oerhört intressant att läsa de gamla tidningarna, passade som in på omgivningen och huset... När jag läst en stund kom jag fram till den här reklamen... Det var då det slog mig... Jag skulle ju naturligtvis ha köpt OLD GOLD...Det står ju att det ger avkoppling och därmed koncentration.... Om jag rökt så hade jag varit skärpt i huvudet och inte glömt mina kläder hemma... Eller????? Näääää....

På söndagen for vi in till den stora loppisen.... Den största jag någonsinn har varit på, i flera våningar och i olika rum kringlar sig loppisen genom det här huset... Fika kan man också göra vilket den här gången inte gav någon kullinarisk upplevelse... Det påminde starkt om tjäran min morfar brukade förvara i en tunna i fuse... Dit brukade jag gå på sommaren och lukta... Det luktar gott men nä man ska nog inte dricka det...
Vad vi inte köpte var gossedjur... Kände inget större behov... Försökte lista ut vad man skulle ha dem till... Däremot hittade KA vackert handslipade höga glas från 50-talet... 50 kr skulle kvinnan ha... KA tittade på dem, vände och vred... -Ja, du kan få dem för 40 kr sa kvinnan innan KA ens sagt ett endaste ord... Då slog han till... Billiga glas och vackra... Jag köpte en en praktisk tratt i vit och blå emalj... Den kommer att hålla hela min livstid... Så jag var oxå nöjd...
Nu står glasen nytvättade i torpet och väntar på att vi skall komma tillbaka dit... Men det blir inte riktigt än...

2 kommentarer:

Lena sa...

Roligt att ni fikar på Nordpolen! Makens morbror ägde det förr. I den kommunen jobbar jag också.Att fynda är också roligt.

Leina sa...

Panter: Klart man fikar på Nordpolen... Sonen önskar sig en tårta därifrån när han fyller år... Hmmm Det är närmara att köra över Mariestad och sen rakt fram... Men det är roligare att åka via Nordpolen.... =)