tisdag 19 juli 2011

Börjar kännas som hemma

Igår satte sonen upp tre av de fem krokarna som jag inhandlade på Skärholmens loppis för många, många år se. De var enligt säljaren en fästmansgåva från???? Jättemånga år sen, sekelskiftet, 1920, 1930???? Har glömt, men det spelar ingen roll, jag älskar dessa krokar. I Malå (och i Uddevalla) hade jag tre på rad och två under. Men utrymmet i den här hallen är mindre och jag är rädd för att det skall bli klottrigt med två under här... Ska tänka hur jag skall göra. Just nu har vi i alla fall krokar att hänga jackor på istället för att kasta dem över trappräcket eller kontorsstolen som bitvis står i hallen, eftersom vi inte riktigt har plats för den någonstans.

Besökte den lokala färgbutiken för att höra om de möjligtvis hade någonting som kunde lösa upp färg med, men nej, det är förbjudet numera. Han förslog varmluftspistol alternativt riva ner dem med bräckjärn och köpa nya av honom... Sa att jag redan brutit loss dem och att vi ville ha kvar orginallisterna... (Vilket vi inte har i alla rum). Snabba beslut, sonen och jag satte oss i bilen och susade iväg till Torp och Biltema, där inandlade jag två tvingar och en varmluftspistol, allt för den ringa summan av 195 kr... Väl hemma började sonen rengöra första listen, det gick jättebra. När jag tittade i kartongen så hittade jag en skrapa man skall montera på varmluftspistolen, tänk då gick det superbra. Inte fort men fortare än att slipa med maskin, vilket vi provat.... Två av dörrlisterna blev nästan klara... Nu ska jag bara vänta en liten stund sen skall jag ut i garaget och ta bort färg för glatta livet...


När jag skulle gå upp för att lägga mig såg jag hur jackan verkade trivas på sin krok.... Sakta, sakta blir det ett hem.




Inga kommentarer: