fredag 9 april 2010

Dagen som har varit spännande....

-Har du tid att fixa bilen nu?

Det var han jag var gift med som hade lovat hjälpa mig med bilen som stått stilla hela vintern.... (sommardäck).... Jag hade just tagit på mig "ut o gå" kläderna, tänkte att det gör väll inget att jag har på mig dem då vi ska pumpa däcken... Först starta bilen med startkablar, sen köra till Q8 och pumpa däcken... Sen en sväng för att ladda upp batteriet... Det var planen och då kan man ha skruttiga kläder....

Som tur var stod rutorna på bägge sidorna min bil tomma... Han jag var gift med kopplade ihop batterierna och först när han startat sin bil ville min starta... Den fick stå där och brumma lite, vågade inte stanna den.... Gick upp för att hämta pengar och körkort.. Sånt som kan vara bra att ha, sonen gick i t-shirt och shorts (nä så varmt var det inte)... Jag tyckte att det kändes lite minst sagt spännande när jag för första gången i mitt liv skulle pumpa däck...

-Roligt att vara bilägare!!! Sa han jag var gift med och log brett... Skit ner dig tänkte jag leende för mig själv, jag har ju sonen med mig... =)

När han jag var gift med gick in i sin bil för att köra i väg så.... Startade den inte, han hade ström men bilen var helt död.... Tryckte ner sidorutorna och sa...

-Roligt att vara bilägare!!! Tror han tänkte "skit ner dig" han också... Han tyckte vi skulle köra iväg eftersom vi inte kunde hjälpa honom. Så vi körde för att pumpa däcken och han ringde en bärgare. Sonen och jag satte oss i den svarta bilen och susade iväg mot södern...


Hit körde vi, Laxbutiken i Ljungskile. Det har vi pratat länge om att när bilen går att köra igen så ska vi åka dit och handla. Jag har skrivit om dem förrut, de har så mycket otroligt gott så ni kan inte tro det. Köpte lite av deras offantligt goda laxgubbröra, en bit gravad lax (jag är lite petig, vill skiva den själv, tycker att de har för tjocka skivor) och två laxmackor....

De har en fantastisk uteservering, alla satt inomhus... Men jag som hade mina "ut o gå kläder" ville inte sitta inne, sonen som fortfarande hade t-shirt och shorts tyckte det var helt ok så vi satte oss ute med våra mackor...

De var ursinnigt goda, sonen hade en med varmrökt lax och jag en med kallrökt lax. När vi mumsat i oss mackorna gick vi till bilen, måste erkänna att jag var lite nervös... Skulle bilen starta? Vi hade fått låna startkablar av "han jag var gift med" ifall att...
Bilen startade med ett mjukt spinnande... Så vi susade ut på motorvägen i nordlig riktning. Vi skulle köra till Biltema på Torp för att köpa, starkablar, fälgkors och en fuktslukare (att ha i skuffen)... Det var en "första gången" resa för mig. Första gången jag kört söderut förbi Gustavsberg, första gången jag körde över Uddevallabron.... Den är vacker, ståtlig snudd på majestätisk...
När vi stod inne på Biltema ringde min mobil. Det var "han jag var gift med" han undrade om vi kunde ge honom skjuts in till stan han var på Meconomen... Klart jag kunde, kände mig lite skyldig eftersom bilen inte startade efter det att han hjälpt mig. Sonen visade vägen eftersom det inte var där jag trodde utan på industriområdet...
När jag ändå var där gick jag in och frågade om de kunde hjälpa mig med fälglåsen på min bil... Jag kan nämligen inte byta däck, lite jobbigt om man får punktering... 16/4 kl. 12.00 skulle jag få lämna in den... Men på min födelsedag... Vilken bra present....
Så fick "han som jag var gift med" köra ner min svarta bil till stan... Tyckte att han skulle få känna på hur en riktig bil kändes.... =D
Sen gick jag till Gustavsberg... Men det är en annan historia....


4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tur att ex-män finns i närheten i bland och lika mycket tur att deras ex-hustrur håller sig inom räckhåll med sina bilar.

Leina sa...

Elisabet: Ja, det var som om det var meningen... Vi hade kunnat tagit den södra vägen istället för den norra... Då hade vi inte varit så nära... Det var skönt att kunna "betala" tillbaka med en gång... =)

Turtlan sa...

Där vid Laxbutiken har jag åkt förbi många ggr.
T o m stannat på rastplatsen bredvid men aldrig besökt Laxbutiken.

Men nu ser jag att nästa gång får vi planera in ett stopp där!!!

Så smarrigt det ser ut!

Tack för tipset!

Leina sa...

Turtelgirl: Ja det rekomenderar jag verkligen, köpte en bit gravad lax också.. Gott på morgonmackan, Man kan både äta och handla där. Tycker absolut att du skall stanna till där nästa gång.