fredag 2 april 2010

Washington Ohlsson

1908 06 04 köpte Whasington en fastighet av Jacobowskys handelsbolag....

Så startades en charkuteriaffär på Söder i Uddevalla för över 100 år sedan.... Den fungerar i stort sett på samma sätt ännu... Priserna har gått upp lite men det bryr sig inte kunderna om. Jag har aldrig varit där och det inte har varit folk där, oftast ganska många dessutom.

Allt ligger prydligt bakom en kyldisk som är betydligt yngre än affären men som ändå andas "förr i tiden" på ett hemtrevligt och välkomnande sätt.

Påshållaren har antagligen några år på nacken, vacker tycker jag. En typisk grej som jag skulle kunna köpa för att sätta upp på väggen, bara för att... Den är så vacker....


Just den här morgonen fanns det ingen köttfärs så Whinstons barnbarn ställer sig och mal direkt till kunden. Om det är bra köttfärs??? Japp, högsta kvalité, finmalen och väldigt, väldigt fräsch.

Ni ser honom där i hörnet han som har tagit över efter sin far... Som i sin tur hade tagit över efter sin far... Hoppas det finns någon som tar över sen.....


Jag har börjat köpa mina ägg där, lite dyrare men mycket godare. I morgon blir det biff.... Köpte tre stycken vilket kan tyckas vara lite märkligt. Ärligt så trodde jag själv att jag var lite knäpp när jag sa att jag ville ha tre biffar, vi är ju nämligen bara två eftersom dottern fortfarande är i Stockholm.... Senare på dagen när jag fikade med en kollega utbrast hon.
-ÅHHHHH! Ryggbiff som är så gott.... När jag berättade om vad jag inhandlat tidigare på dagen... Så vips var hon bjuden på lördagsmiddag... Allt har en mening.... Jag tror faktiskt det. Tidigare på dagen hade jag dessutom köpt en flaska vin. Modell lite dyrare... Aldrig smakat så det är lite lotteri...
Solen strålar ute, vi har sett Bröllopsfotografen, helt underbar film.. Sonen var lite misstänksam men han skratta hejdlöst.... Se den....

Glad Påsk på er!

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ser trevligt ut! Det är bra att såna affärer finns kvar och jag tror dessutom att det är dom som har framtiden för sig.

Många är villiga att betala lite extra för bra kvalitet och service, det är vad jag tror.

Leina sa...

Elisabet: Precis så är det.... Och av någon outgrundlig anledning smakar köttet himelskt gott... =D

Anonym sa...

"Whinston"? Var det inte "Washington"? Var vinet kanske inte bara gott utan även starkt?

Leina sa...

Anonym: Ha ha ha ha... Vinet var dyrt och väldigt gott... Även det 10-åriga portvinet som jag inhandlat i Porto... Är nog mer van att skriva Winston eftersom jag hade en katt som hette så.... =)